Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

W Polsce nie ma rynku na produkty z tworzyw biodegradowalnych

2016-07-08

W Polsce praktycznie nie istnieje rynek na produkty wykonane z tworzyw biodegradowalnych. Mimo podejmowania wielu działań marketingowych, mających na celu pokazanie zalet tego typu wyrobów, głównie w aspekcie ekologicznym, ich sprzedaż wciąż jest bardzo skromna. 

Tezę o braku popytu na produkty z biotworzyw idealnie potwierdza przykład spółki Bioerg, która jest jednym z pierwszych krajowych przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i sprzedażą opakowań z tworzyw kompostowalnych. Jest też pierwszym rodzimym przedsiębiorstwem, które uzyskało certyfikat potwierdzający spełnienie wymagań europejskiej normy EN 13432:2000 wydany przez jednostkę DIN CERTCO (pierwsza certyfikacja w kwietniu 2008 r). Certyfikat potwierdza pełną biedegradowalność oraz możliwość kompostowania produktów sprzedawanych przez Bioerg.

Produkty firmy powstają z wykorzystaniem biosurowców pochodzenia roślinnego. Najważniejszą cechą jest możliwość poddania ich recyklingowi organicznemu (kompostowaniu lub fermentacji). Dzięki zastosowaniu wyłączenie biodegradowalnych polimerów są one w pełni kompostowalne, czyli ulegają biodegradacji, tj. przemianie węgla zawartego w materiale do dwutlenku węgla, tworząc odpowiednio drobny, niezawierający substancji toksycznych kompost. Cały proces trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, w odróżnieniu od opakowań z tradycyjnych tworzyw sztucznych, których rozkład w przyrodzie trwa kilkaset lat.

Pomimo takiej charakterystyki produktu pobyt na niego jest bardzo słaby, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach firmy. W 2015 r. przychody Bioerg ze sprzedaży wyniosły zaledwie 1,65 mln zł i były o 18% niższe niż w 2014 r. Dla porównania np. Plast-Box, jeden z liderów w produkcji opakowań z tradycyjnych tworzyw sztucznych, zanotował w 2015 r. sprzedaż na poziomie 140 mln zł. Przepaść jest zatem ogromna. Zysk netto za 2015 r. w przypadku Bioergu wyniósł ledwie 34 tys. zł i był o 71% niższy w stosunku do 2014 r. Przywoływany Plast-Box osiągnął w ubiegłym roku zysk w wysokości 9,15 mln zł.

Bioerg wprawdzie przyznaje, że rynek opakowań kompostowalnych jest rynkiem rozwijającym się, a stale rosnąca świadomość ekologiczna przekłada się na coraz większe zainteresowanie ze strony konsumentów, ale w rzeczywistości nic takiego nie widać. Na rynku krajowym działa niewiele podmiotów produkujących wyroby z tworzyw biodegradowalnych. Większość z nich stanowią przedsiębiorstwa zagraniczne oferujące produkty za pośrednictwem polskich dystrybutorów. Lokalne firmy to przede wszystkim producenci tradycyjnych wyrobów foliowych z polietylenu, którzy postanowili włączyć do swojej oferty także produkty z biotworzyw. 

Bioerg już na przełomie 2009 i 2010 r. opracował i wprowadził do sprzedaży kilka grup produktów w pełni kompostowalnych (torby reklamowe, opakowania na odpady). Od drugiej połowy 2010 r. zintensyfikował działania handlowe, chcąc rozwinąć sprzedaż na skalę masową. W ocenie zarządu spółka ma przewagę konkurencyjną w stosunku do wyrobów krajowych i zagranicznych, ponieważ posiada jedną z najszerszych ofert opakowań kompostowalnych. Jedyny konkurent, który wytwarza podobne produkty posiada w asortymencie znacznie mniej wariantów poszczególnych wyrobów, a z uwagi na produkcję zlokalizowaną poza Polską jest mało elastyczny w zakresie ceny i logistyki. To wszystko jednak nie przekłada się na wzrost wyników.

W 2015 r. lider polskiego rynku produktów z tworzyw biodegradowalnych prowadził działania na rzecz dotarcia do jednostek administracji publicznej, w szczególności urzędów miast i gmin oraz firm komunalnych w celu zainteresowania ich swoją ofertą. Podjął również działania zmierzające do otwarcia nowego kanału dystrybucji, jakim są sieci handlowe.

 


przemysł opakowaniowyBioergbiotworzywa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie