Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Tworzywa BASF trafiają do samochodów BMW

2017-08-23

Koncern BASF dostarczył tworzywa konstrukcyjne do produkcji samochodów BMW serii od 3 do 7 z napędem tylnym.

Francuski dostawca części samochodowych Valeo opracował niedawno moduł mocowany na kolumnie kierownicy, którego obudowa i dźwignie są wykonane z tworzyw opracowanych przez BASF. Niemiecki koncern dostarczył poliamidy z rodziny Ultramid oraz  Ultradur politereftalan butylenu (PBT:) z rodziny Ultradur.  Wykonany z nich moduł jest o ok. 20% lżejszy niż poprzedni model i posiada wysokiej jakości wykończenie powierzchni, dobrą odporność na promieniowanie ultrafioletowe oraz rozwinięte właściwości mechaniczne. Mocowany jest na kolumnie i stosowany przez BMW w pojazdach z napędem tylnym w przypadku serii BMW od 3 do 7.

- W celu stworzenia stabilnego, funkcjonalnego modułu,  mocowanego na kolumnie kierownicy, o atrakcyjnym wyglądzie mogliśmy dokonać właściwego wyboru odpowiednich materiałów z szerokiego zakresu tworzyw inżynieryjnych BASF, jak również skorzystać z usługi BASF, obejmującej wszystkie aspekty projektowania komponentów, opracowywania materiałów i przetwórstwa – powiedział Jochen Foeßel, który odpowiada za optymalizację części i formy wtryskowe w Valeo

W przypadku dźwigni kierunkowskazu i wycieraczek, Valeo używa poliamidu powierzchniowego Ultramid B3EG10 SI (SI= o ulepszonej powierzchni). W przypadku dwuczęściowego modułu głównego stosuje PBTs Ultradur B 4520 i Ultradur B 4300 G4.

Poliamid powierzchniowy Ultramid B3EG10 SI, który jest wypełniony 50% włóknem szklanym zapewnia połączenie właściwości mechanicznych i wizualnych. Dlatego też jest stosowany w komponentach powierzchniowych, które nie tylko muszą wyglądać atrakcyjnie, ale muszą być wyjątkowo stabilne i odporne na promieniowanie ultrafioletowe. Materiał ten początkowo został zaprojektowany dla branży meblarskiej, w której jest obecnie stosowany w wielu projektach i krzesłach biurowych. Potem jednak okazało się, że może z niego korzystać także motoryzacja.

Z kolei dwuczęściowy trzon modułu mocowanego na kolumnie składa się z różnych gatunków tworzywa Ultradur. Obudowa dolnego elementu nośnego jest wykonana z Ultradur B 4300 G4, który jest wzmocniony 20% włóknem szklanym. Podczas fizycznego procesu spieniania do rozpuszczonego polimeru na etapie formowania wtryskowego dodawany jest azot, co powoduje powstanie struktury pianki. W wyniku tego procesu waga komponentu zmniejsza się o 10%, podczas gdy jego stabilność wymiarowa ulega zwiększeniu bez negatywnych skutków dla sztywności i odporności chemicznej materiału. Górna część obudowy modułu mocowanego na kolumnie, na którym montowana jest kierownica, jest wykonana z niewzmocnionego PBT Ultradur B 4520. Cechuje się niską nasiąkliwością, a w związku z tym wysoką stabilnością wymiarową.


tworzywa sztuczneprzemysł motoryzacyjnyBASFpoliamidyPBT

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie