Wiadomości - Przemysł chemiczny ze świata

Turcja zmieni europejski rynek sody

23.11.2016
Turcja zmieni europejski rynek sody

Przedstawiciele Grupy CIECH nazwali planowane w Turcji inwestycje, związane z rozbudową tamtejszych mocy produkcyjnych w odniesieniu do sody kalcynowanej i oczyszczonej, wydarzeniami o charakterze wyjątkowym w perspektywie ostatnich dekad.

Jak tłumaczą władze Grupy CIECH, dla której sektor sodowy jest najważniejszym obszarem biznesowego funkcjonowania, w branżach masowych produktów chemicznych istotną barierą wejścia na rynek są nakłady inwestycyjne, a w przypadku segmentu sodowego dodatkowo jeszcze bliski dostęp do zasobów naturalnych. Z tego też względu w kontekście segmentu sodowego inwestycje typu green field są realizowane bardzo rzadko i generalnie poza Europą.

Teraz jednak branżę sodową czeka przełom. Planowane na lata 2017 i 2018 uruchomienie nowych fabryk sody kalcynowanej i oczyszczonej w Turcji przez CINER Group, o łącznych mocach 3,3 mln ton rocznie, ma być zatem wydarzeniem o wielkiej wadze, jakiego na europejskim rynku sodowym od kilkudziesięciu lat nie było. Produkcja będzie realizowana w dwóch lokalizacjach. W 2017 r. rozpocząć ma się proces wytwórczy w Beypazari (500 tys. ton sody kalcynowanej rocznie i 100 tys. ton sody oczyszczonej) oraz w Kazaniu (1,5 mln ton sody kalcynowanej i 200 tys. ton sody oczyszczonej). W 2018 r. w tym drugim mieście dodane ma zostać 1 mln ton produkcji sody kalcynowanej.

Skutkami powyższych inwestycji może być okresowa znaczna nadpodaż produktu oraz spadek cen sody w Europie. CIECH już teraz prognozuje, że fakt ten może negatywnie wpłynąć na jego wyniki finansowe.

Grupa CIECH od początku pojawiania się informacji o inwestycji tureckiej podejmuje aktywne działania w celu rozwoju własnego segmentu sodowego, m.in. poprzez rozbudowę mocy produkcyjnych, podwyższanie jakości wszystkich produktów, rozwój nowych produktów na bazie sody, wzmacnianie relacji z klientami oraz poprawę efektywności wykorzystania zdolności produkcyjnych. Wszystko po to, aby konkurować z innymi producentami na naszym kontynencie.

Wyświetlono: 422

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej