Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Trendy rynku kosmetycznego (RAPORT!)

2010-06-21

Już od kilkunastu lat światowy rynek kosmetyczny rośnie w tempie 3-5% rocznie. W 2009 r. osiągnął on wartość 114,7 mld euro, po 4% wzroście z poziomu 110,3 mld euro w 2008 r. Według analiz Euromonitor International, grupami produktów kosmetycznych na które ogólnoświatowe spowolnienie miało największy wpływ były kosmetyki typu premium, produkty do włosów i kolorowe. Najlepiej radziły sobie produkty przeciwstarzeniowe, perfumeryjne oraz do kąpieli i pod prysznic.

Kosmetyki naturalne i organiczne
Ważne kierunki w rozwoju branży kosmetycznej w 2009 r. wyznaczały takie cechy kosmetyków, jak naturalność i ekologiczne pochodzenie surowców. Coraz więcej firm poszerza swoją ofertę surowcową o składniki spełniające wymogi jednostek certyfikujących i organicznych oraz organicznych standardów kosmetycznych, tzw. COSMOS. Pierwsze preparaty recepturowane według wytycznych COSMOS pojawiły się na rynku na początku 2010 r. Wszystkie jednostki certyfikujące dotychczas kosmetyki naturalne mogą produkować je według swoich założeń do 1 września 2012 r. Po tym terminie zaczną obowiązywać jednolite zasady przedstawione w standardach COSMOS.
Rynek kosmetyków naturalnych rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie 3% sprzedawanych w Europie kosmetyków stanowią produkty naturalne i organiczne. Szacuje się, że segment ten osiągnie w 2010 r. w Europie wartość 2 mld euro (Organic Monitor), po 13% wzroście z poziomu 1,7 mld euro w 2009 roku. Do najdynamiczniej rozwijających się rynków kosmetyków naturalnych i organicznych należą rynek francuski i niemiecki. 4% wszystkich sprzedawanych w Niemczech kosmetyków to kosmetyki naturalne i organiczne. Podobne wyniki osiągane są na rynkach austriackim i szwajcarskim.
Prowadzone przez Organic Monitor badania pokazują, że w ostatnich latach w produkcję naturalnych kosmetyków włączyło się ponad 400 europejskich przedsiębiorstw, z firmą Weleda na pierwszym miejscu. Zwykle są to niewielkie firmy, które upatrują w tym segmencie niszę o dobrych rokowaniach na przyszłość. Z badań wynika bowiem, że co czwarty użytkownik wybiera do pielęgnacji ciała preparaty oparte na składnikach naturalnych. Często nie zależy to nawet od ceny kosmetyku. Niemal połowa konsumentów (47%) jest w stanie zapłacić za nie nawet o 25% więcej.

Wellness i spa
Na rynek kosmetyczny w segmencie wellness i spa zostały wprowadzone nowoczesne linie kosmetyków (m.in. Kurland, Pevonia Botanica, Selvert Thermal), które wyznaczają nowe kierunki w profesjonalnym spa. W ub.r. można było zaobserwować rosnące zainteresowanie produktami wyróżniającymi się zarówno efektywnością, jak również zwiększoną zawartością składników naturalnych, a także spełniających wymogi kosmetyków organicznych.
Japonia, USA, Rosja i Włochy posiadają największą na świecie liczbę spa, a w związku z tym zapotrzebowanie na nowoczesne kosmetyki tego segmentu jest tutaj szczególnie widoczne. Bardzo często preparaty używane do zabiegów tworzone są z półproduktów bezpośrednio przy kliencie, co zapewnia ich specyficzny, wyjątkowy charakter.

 

Rynek
Wyniki badań Kline & Co. pokazują, że Europa wciąż pozostaje regionem o największym udziale rynkowym w globalnym rynku kosmetyków, choć jej udziały w nim ulegają systematycznemu zmniejszaniu. Na drugim miejscu plasuje się Azja, a na trzecim Północna Ameryka. Pozostałe obszary mają mniejsze znaczenie. Najszybciej rozwijającymi się rynkami na świecie są Argentyna, Brazylia, Chiny, Indie i Rosja. W grupie państw o stabilnym wzroście znajdują się Kanada, Meksyk, Południowa Korea. W tej grupie znalazła się również Polska, co jest o tyle istotne, że wzrost rynku kosmetycznego największych państw europejskich (Francja, Niemcy, Włochy) został uznany za niewielki. Biorąc pod uwagę geograficzną strukturę zapotrzebowania na grupy produktowe, najszybciej rosnącą kategorią na terenie obu Ameryk były w 2009 roku produkty do kąpieli i pod prysznic (Euromonitor International). Afryka, Azja Południowa i Bliski Wschód to tereny rosnącego zainteresowania dezodorantami. W Australii górowały produkty ochrony przeciwsłonecznej, w Zachodniej i Północnej Europie – kosmetyki kolorowe, a we Wschodniej Europie i Azji Północnej – produkty dla dzieci.

Rynek polski
Według wyników badań, przemysł kosmetyczny jest jednym z najbardziej odpornych na ogólnoświatowy kryzys. Zgodnie z szacunkami PMR, polski rynek kosmetycznego handlu detalicznego osiągnął w 2008 roku wartość 5,7 mld euro. Jest to 13% wzrost w porównaniu do roku wcześniejszego. Pod uwagę wzięto sprzedaż kosmetyków, produktów toaletowych, produktów higienicznych, akcesoriów i domowych środków czystości. Natomiast w 2009 roku wartość polskiego rynku kosmetycznego osiągnęła poziom 21 mld zł (4,8% wzrost w porównaniu do roku 2008). Na 2010 rok i lata kolejne przewidywany jest wolniejszy, 5% wzrost. Analitycy PMR twierdzą, że w 2010 roku rynek ten osiągnie w Polsce wielkość 22,1 mld zł.

Polski rynek kosmetyczny

Źródło: PMR na podstawie MEMRB


PODSUMOWANIE RYNKU KOSMETYCZNEGO ZNAJDĄ PAŃSTWO W RAPORCIE "2009 R. W BRANŻY CHEMICZNEJ".

RAPORT 2009



przemysł kosmetycznykosmetyki naturalnekosmetyki organiczne

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie