Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Trendy kolorystyczne na rynku tworzyw sztucznych: czego spodziewać się w 2018 r.?

2018-02-01  / Autor: Dominik Wójcicki

Producenci koncentratów barwiących do tworzyw sztucznych próbują ustalić, jakie trendy kolorystyczne będą dominowały na rynku w obecnym roku.

Kolor odgrywa jedną z podstawowych ról w stylizacji produktów powstających z tworzyw sztucznych. Stąd też oferta producentów masterbaczy (koncentratów barwiących) stanowi nieodzowne uzupełnienie rynku przetwórstwa polimerów. Ponieważ jednak przedsiębiorstwa oferujące masterbacze są specjalistami w dziedzinie formułowania i produkcji koloru, optymalizacji termoplastów, to nie są podmiotami odpowiadającymi za kreowanie designu. Z tego względu kluczową formą aktywności – obok prac nad indywidualnym ustawianiem kolorów z uwzględnieniem specyficznych dla klienta wymagań handlowych i specyfikacji technicznych – jest również reagowanie na sygnały płynące od designerów. Kolor powinien bowiem nie tylko zapewniać trwałość produktu, podnosić jego bezpieczeństwo, ale też odpowiadać aktualnym emocjom konsumentów.

Każdego roku najwięksi producenci masterbaczy przygotowują zatem kolekcje kolorystyczne, którymi starają się zainspirować przetwórców tworzyw sztucznych oraz wpłynąć na wystrój sklepowych półek i wystaw pod względem dominujących na nim barw. To w jakim stopniu się to im udaje jest już rzeczą dyskusyjną. Z jednej strony światowe koncerny chętnie promują swoje katalogi kolorów, z drugiej praktyka rynkowa jest często zupełnie inna i nie związana z marketingowymi działaniami producentów masterbaczy.

Kształtowanie trendów kolorystycznych

Można ostrożnie założyć, iż międzynarodowe korporacje mają pewien wpływ na kształtowanie trendów kolorystycznych. Przekonuje o tym choćby szwajcarski Clariant, który już od kilku lat prezentuje specjalną kolekcję kolorów przygotowaną przez powołany w tym celu międzynarodowy zespół specjalistów z centrów projektowania i technologii Clariant ColorWorks. Także w 2017 r. dokonał on analizy najciekawszych trendów odnoszących się do postaw społecznych w wymiarze globalnym i na tej podstawie przygotował prognozę preferencji kolorystycznych, które powinny obowiązywać w bieżącym roku. Ich praca to próba opowiedzenia, w jaki sposób postawy konsumenckie można odnieść do kolorów, a następnie w jaki sposób te kolory mogą być stosowane w przemyśle, m.in. motoryzacyjnym, tekstylnym, AGD.

Na 2018 r. trendsetterzy z Clarianta zidentyfikowali tendencje odzwierciedlające m.in. nadmierne uczucie smutku, strachu i nieufności do świata. Ten melancholijny nastrój ma się przejawiać w tym, iż kolory nadchodzących 12 miesięcy powinny być stonowane i raczej szare. Jednocześnie, obok tej postawy, dostrzec można także potrzebę rozwiązania przywołanego problemu. W ocenie szwajcarskiej firmy istnieje chęć przetrwania tego niesprzyjającego okresu, rodząca ostrożny optymizm. Ludzie mogą się zmienić, a ich sytuacja ulec poprawie. To z kolei znajduje odbicie w propozycji uwzględniającej ciepłe kolory, organiczne, pełne nadziei.

Na podstawie tych psychologicznych założeń powstał katalog kolorów ColorForward 2018, który obejmuje 20 barw pogrupowanych w cztery grupy tematyczne.

Pierwsza z nich o nazwie Nowmorrow (gra słów: new tommorow, nowe jutro) opiera się na przekonaniu, że obecny świat jest zły, ale jego zmiana jest możliwa. Nie nastąpi to jednak wysiłkiem rządów, ani wielkich organizacji, ale dzięki oddolnym ludzkim inicjatywom. Podstawą tej grupy kolorystycznej są brązowa zieleń, określana przez Clariant jako „najbrzydszy kolor świata”.

Druga grupa kolorów nosi nazwę LongitudeLatitudeAltitude, co odnosi się do pojęć szerokości oraz długości geograficznej i oznacza, że coraz więcej osób to obywatele świata, bez jednego domu i miejsca, z którym się identyfikują. Ich losy unaocznia kolor purpurowej fuksji, czyli połączenia barwy niebieskiej i czerwonej w równych proporcjach. Fuksja jest jaśniejszą odmianą koloru purpurowego. Inne kolory tej grupy to ciepła żółć prawie wpadająca w pomarańcz oraz odcień niebieskoszary.

 

Kolejna kategoria kolorów z katalogu ColorForward 2018 zawarta jest w temacie Through the Mirror (Przez lustro) i opowiada o duchowej pustce związanej ze stylem życia współczesnego człowieka. Inspiracją do zmiany tego stanu ma być kolor perłowy pomarańczowy.

Katalog kolorystycznych propozycji Clarianta na ten rok zamyka nazwa Nerdylicious, którą można tłumaczyć jako radość z bycia nieprzystosowanym, skutkująca jednak dużą innowacyjnością. Wyrażać ją mają miękkie i słabe tonacje, w tym przezroczysta prawie pomarańczowa barwa żółta przypominająca lampki LED.

Nowa generacja czarnych kolorów

Własne propozycje kolorystyczne na trwający rok przygotowali oczywiście także inni wiodący europejscy producenci masterbaczy, m.in. Grafe oraz Gabriel Chemie. W przypadku tej pierwszej spółki w ślad za takimi prognozami poszło też opracowanie konkretnych gatunków koncentratów barwiących.

Grafe wprowadziło kilka miesięcy temu na rynek nową generację czarnych kolorów dla poliolefin. Seria ta awizowana jest przez tego oferenta jako dodatek pozwalający nadać wyrobowi ekstremalną głębię koloru i umożliwić dokonanie niespotykanych wcześniej wykończeń czarnych detali.

– Wszyscy znamy kolor czarny. Często jest on związany z mrocznymi, ponurymi i negatywnymi emocjami. Jednak np. w przemyśle opakowaniowym czarny kolor przeznaczony jest dla produktów i pakietów o bardziej atrakcyjnych cechach. Tutaj, bardziej niż w innych obszarach, odzwierciedla elegancję, znaczenie, szacunek i nowoczesność. Dlatego w celu nadania czarnej barwie wymaganych intensywnych i cennych niuansów Grupa Grafe opracowała nowe generacje takich partii dla polipropylenu i polietylenu. Istnieje wiele różnych zastosowań w zakresie formowania wtryskowego i wytłaczania, a ten nowy kolor jest optymalny do obróbki powierzchni matowych i błyszczących. Materiał spełnia normy obowiązujące w przemyśle kosmetycznym, co pozwala na jego zastosowanie w ramach produkcji opakowań dla tego sektora – wyjaśnia Julia Canzler z firmy Grafe.

Przetwórcy tworzyw wyznaczają trendy

Nieco inne tony posiadają komentarze przedstawicieli polskich przedsiębiorstw. One opracowywaniem prognoz i budowaniem na nich swoich marketingowych przekazów nie zajmują się. Przekaz krajowych spółek jest bardzo prosty: będziemy produkować to, na co będzie zapotrzebowanie.

– Trendy kolorystyczne są w naszej branży bardzo zmienne i z dużą ostrożnością podchodziłbym do prognoz koncernów, co będzie dominować w danym roku. Tak naprawdę to wszystko zależy od przetwórców tworzyw i to bardziej oni, a nie my, jako producenci wyznaczają tendencje. My na życzenie klientów opracowujemy koncentraty według wzorników RAL, PANTONE lub powierzonego nam wzoru. Na pewno jednak aktualnie w modzie jest czerwień, biel, śnieżna biel. Jesteśmy w przededniu 1 listopada, czyli Wszystkich Świętych (rozmawialiśmy w październiku – przyp. red.) i widzimy dużą liczbę zamówień na kolory złote i srebrne, gdyż wiadomo, że takie barwy są często spotykane na zniczach nagrobnych. Na pewno trendy, co do ogólnej kolorystyki, zmieniają się. Jest to z punktu widzenia producentów masterbaczy pewien problem, bo gdy kolor jest już opracowany, to po prostu się go produkuje. A każdy inny, nowy, wymaga przygotowania receptury, co wiąże się z dodatkową pracą. W przypadku tworzyw podstawowych w postaci poliolefin czy poliamidu i gdy nośnikiem koncentratu jest polietylen lub polipropylen, to oczekiwane są takie efekty, jak efekt kryjący, transparentny, perłowy/metalik, interferencyjny, fluorescencyjny, z brokatem, z mikrofazą – opowiada Michał Tomczak, specjalista ds. handlu i marketingu w Spółdzielni Pracy Chemików XENON.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 6/2017 DWUMIESIĘCZNIKA "CHEMIA I BIZNES". ZAPRASZAMY.


 


tworzywa sztuczneClariantkoncentraty barwiącemasterbaczeGrafeSpółdzielnia Pracy Chemików XENON

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

25.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie