Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Trendy kolorystyczne na 2013 r. w branży koncentratów barwiących

2013-02-21

Jakie trendy kolorystyczne dominować będą w sektorze tworzyw sztucznych w bieżącym roku? Producenci koncentratów przygotowali swoje własne propozycje Wspólnego mianownika w strategii czołowych firm dostarczających na rodzimy rynek koncentraty barwiące znaleźć jednak nie sposób. Z jednej strony to dobrze, bo nic tak ożywczo nie wpływa na branżę, jak jej różnorodność. Z drugiej zaś, w tej sytuacji zdecydowanie trudniej wychwycić jakiekolwiek branżowe tendencje.

Różnice zaczynają być widoczne przy odpowiedzi na pytanie o rolę firm dostarczających masterbacze. Przedstawiciele niektórych z nich twierdzą, że zaoferują dokładnie to, czego oczekiwać od nich będą odbiorcy ich produktów. Inne firmy opracowały z kolei specjalne i autorskie projekty kolorystyczne, którymi starają się zainspirować kontrahentów i tym samym wpłynąć na kształt sektora. Jest to bardzo istotna kwestia, bo, według badań marketingowych, ponad 80% komunikacji wizualnej ma związek z kolorem i jego postrzeganiem.

– Jako producent koncentratów wykonywanych głównie na zamówienie mamy bardzo ograniczony wpływ na kreowanie rynku i tego, co jest na nim popularne – mówi Andrzej Fila z firmy A. Schulman.

– Jesteśmy firmą, która produkuje koncentraty barwiące na zamówienie, więc nawet nie będziemy próbowali określać nowych trendów. To jest rola innych gałęzi przemysłu – wtóruje mu Adam Drążek, prezes Lifocolor Farbplast.

Zdaniem przedstawiciela A. Schulman największą rolę w wyznaczaniu trendów przyszłości mają producenci kosmetyków. To oni ustalają kolorystykę panującą w danym okresie. – Przyjęło się, że inspiracją jest to, co dzieje się w przemyśle francuskim. Przemysł opakowaniowy jest nad Sekwaną bardzo mocny i pełni rolę tzw. trendsettera. Były okresy, że takie standardy wyznaczał Londyn czy Nowy Jork, ale obecnie znów jest to Paryż. W Polsce rozwiązania przyjmowane są z mniej więcej rocznym opóźnieniem, zatem w 2013 r. królować będzie to, co we Francji było modne rok temu – przekonuje Andrzej Fila.

– W branży drobnego AGD dominują mocne, zdecydowane kolory, czyli żywe pomarańcze, czerwienie, róże. Ponadto wraca moda na kolory morskie, fiolety i turkusy. W branży kosmetycznej popularne są natomiast kolory metaliczne i perłowe. Niezmiennie dużym powodzeniem cieszą się różne odcienie szarości, a także brązy i beże przeznaczone dla przemysłu meblowego. Jednocześnie spada zainteresowanie jasnymi kolorami różowymi – mówi Agata Wróblewicz, kierownik biura handlowego spółki West.

Trendem kolorystycznym wg Andrzeja Fili jest na 2013 rok biel. – Bieżący rok to ciągłe umacnianie pozycji bieli. Już w ubiegłym roku wzrosło użycie białych koncentratów – obecnie się to jeszcze nasili. Wskaźnikiem mody na kolory jest przemysł samochodowy. A 2012 r. rok to wzrastająca sprzedaż aut właśnie w tym kolorze.

 

 

 

Potwierdza to najnowsza publikacja koncernu DuPont dotycząca najchętniej stosowanych kolorów w branży automotive. Kolory biały i perłowy drugi rok z rzędu przewodzą w rankingu popularności samochodowych barw. Osiągnęły 23% udział w światowym rynku. – W ciągu ostatniej dekady biel stała się powszechnie wykorzystywana także przy produkcji innych produktów konsumenckich. W tym czasie jej popularność zarysowała się wyraźnie we wszystkich segmentach pojazdów, choć pierwotnie był to popularniejszy kolor w segmencie samochodów ciężarowych. Wzrost atrakcyjności bieli dla konsumentów spowodował powszechne wykorzystywanie tego koloru również w produkcji samochodów z segmentów luksusowych – czytamy w analizie DuPont.

Zdaniem przedstawiciela A. Schulman popularne w tym roku będzie także stosowanie kolorów perłowych w produkcji opakowań kosmetycznych do szamponów czy kremów. Wprawdzie ich uzyskanie jest kosztowne i trudne, to jednak oferenci kosmetyków (szczególnie tych z wyższej półki) bardzo je sobie upodobali. W 2013 r. trend ten powinien się utrzymywać, tym bardziej, że możliwe do uzyskania są tu bardzo interesujące odcienie: pomarańczowy, róż, błękit.

Innego zdania jest prezes Lifocolor Farbplast: – Rocznie produkujemy barwniki w co najmniej 800 odcieniach i na pewno jak zawsze silną pozycję będą miały w tym roku czerwienie, błękity i zielenie. W ostatnich latach mocno zaznacza się także tendencja do stosowania tzw. kolorów ekologicznych, czyli kolorów ziemi – brązów, szarości. Zanim nastał taki trend, to pięć lat temu dominowały kolory tęczy i pastelowe. Jeszcze wcześniej prym wiodły kolory metaliczne, które miały odzwierciedlać nowoczesność i pokazywać postęp techniki.

Zdaniem Adama Drążka dobór odpowiedniego koloru jest zależny od sektora przemysłu i roli, jaką dany produkt w nim pełni. W branży np. kosmetycznej zadaniem opakowania jest wyróżnienie danego produktu.

– W tym sektorze dominują opakowania z efektem połyskiwania, błyszczące, metaliczne, perłowe i interferencyjne, które można łączyć z pigmentami barwiącymi, otrzymując w ten sposób różnorodne i nieograniczone możliwości projektowania wyrobów – tłumaczy Adam Drążek. – Z kolei jako dostawca masterbaczy dla artykułów gospodarstwa domowego będziemy głównie oferować kolory zielone i szare, bo takie jest życzenie naszego głównego odbiorcy, czyli firmy Zelmer. By zorientować się w kolorystyce na dany rok należy obserwować rynek farb i lakierów, bo to on w największej mierze wytycza obowiązujące normy. Jest to widoczne chociażby w odniesieniu do barwników dostarczanych dla przemysłu meblarskiego. Zachowanie określonych, niewielkich tolerancji w różnicy koloru w produkcji szarych koncentratów barwiących stanowi podstawowy warunek wytwarzania wysokiej jakości wyrobów w branży meblowej – podsumowuje prezes Lifocolor Farbplast.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 1/2013 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.



tworzywa sztuczneprzemysł kosmetycznyprzemysł opakowaniowyprzemysł motoryzacyjnyDuPontbarwnikimasterbaczeWestA. SchulmanLifocolor Farbplast

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie