Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Szkło czy tworzywo? Opakowanie dopasowane do potrzeb

2016-08-10  / Autor: Grażyna Skupińska

Silna konkurencja na rynku kosmetycznym i chemii gospodarczej sprawia, że rośnie wpływ opakowania na wynik sprzedaży. Musi być niepowtarzalne, przykuwać wzrok, a przy tym budzić pozytywne skojarzenia.

Całkowita wartość krajowego rynku opakowań artykułów przemysłowych i chemii gospodarczej została oszacowana przez Polską Izbę Opakowań (PIO) na prawie 2 mld euro, a opakowań do kosmetyków i środków higieny osobistej na ok. 0,5 mld euro. Obie kategorie mają jednak średni lub niewielki udział w całkowitym rynku opakowań, odpowiednio ponad 22% i 6%. Całkowita wartość rynku opakowań w Polsce wyniosła w 2014 r. ok. 8,13 mld euro, a  według prognoz PIO w 2015 r. został osiągnięty poziom 8,6 mld euro.

Krajowy rynek opakowań stanowi nieco ponad 1% światowego rynku opakowań. Według Smithers Pira wartość globalnego rynku opakowań wyniosła w 2014 r. 823 mld dol., w tym dla kosmetyków przekroczyła 22,5 mld dol., a dla opakowań przemysłowych i chemii gospodarczej zbliżyła się do 332 mld dol. Ostatni raport Smithers Pira z lutego 2016 r. szacuje wartość światowego rynku opakowań na 839 mld dol. w 2015 r. i wskazuje na możliwość osiągnięcia poziomu 998 mld dol. już w 2020 r.

Potwierdzenie dobrej kondycji branży jest doskonałą informacją dla najważniejszych jej uczestników. Daje podstawę do inwestycji w rozbudowę zdolności produkcyjnych i badań nad innowacyjnymi technologiami i produktami. Do światowych liderów w produkcji opakowań kosmetycznych i chemii gospodarczej należą takie koncerny, jak m.in. Albea, Aptar Beauty+Home, Collcap Packaging, Cosmopak, HCP Packaging, Libo Cosmetics, Rexam czy Rieke Packaging Systems.

Obecnie  największy udział w branży opakowań kosmetycznych (szacowany na 50-55%) mają opakowania z tworzyw sztucznych. Opakowania szklane dominują w kategorii perfum, a niekwestionowanym liderem w grupie opakowań chemii gospodarczej są tworzywa sztuczne. Według raportu PIO, produkcją opakowań szklanych zajmuje się w Polsce 80 podmiotów, a z tworzyw sztucznych aż 2950.

 

Opakowania szklane
Pierwszymi opakowaniami kosmetyków były szklane słoje i flakony. W historii dbania o urodę istotną rolę odegrały flakony ze szkła dmuchanego wykonywane w średniowiecznej Wenecji, w których przechowywane były perfumy. Obecnie dla podkreślenia prestiżu perfum producenci wybierają opakowania, które są często nawet kilkukrotnie droższe od ich zawartości. Większość topowych perfum jest pakowana w przepiękne szklane flakony podkreślające ich wyjątkowość. Wadą tego rodzaju opakowań jest oczywiście wysoka cena, ale również problemy w transporcie oraz waga. Pomimo tego wiele krajowych firm kosmetycznych wybiera szklane słoiki do pakowania kremów, serum czy balsamów. Tendencja ta została podkreślona w raporcie Euromonitor International „Beauty and Personal Packaging in Poland” (data publikacji: luty 2015 r.). Jako przykład podano dwie polskie firmy kosmetyczne: Bielendę i Oceanic, które do swoich produktów wybierają opakowania szklane zamiast z tworzyw sztucznych. Podobne wnioski nasuwają się po lekturze raportu z 2015 r. dot. rynku dóbr luksusowych w Polsce, przygotowanego po raz szósty przez KPMG. Najczęściej wskazywanymi polskimi markami premium i luksusowymi z kategorii perfum i kosmetyków (znajomość wspomagana) były Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Dermika, Organique, Phenome i Synesis, a także Dr Irena Eris, Inglot i Ziaja (znajomość spontaniczna).

Według KPMG, krajowy rynek luksusowych perfum i kosmetyków wart był w 2015 r. 549 mln zł (493 mln zł w 2014 r.). W porównaniu do zachodnioeuropejskich rynków, m.in. francuskiego (2387 mln euro w 2015 r.), angielskiego (1913 mln euro), włoskiego (1653 mln euro) czy niemieckiego (1416 mln euro), polski rynek jest niewielki, ale z dużym potencjałem do wzrostu. Według prognoz, jego wartość osiągnie w Polsce w 2018 r. 581 mln zł.

Opakowania z tworzyw
Opakowania z tworzyw sztucznych dla branży chemii gospodarczej i kosmetyków zajmują pozycję lidera od lat.

Najbardziej popularnymi opakowaniami w kategorii beauty & care pozostają butelki z HDPE z 19% udziałem w krajowym rynku, a w sektorze opakowań chemii gospodarczej udział tego typu opakowań wynosi 25% (raport Euromonitor International z 2015 r.). Najważniejszą zaletą butelek z HDPE jest niska cena i wysoka odporność na ściskanie i uderzenia.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2016 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



tworzywa sztuczneprzemysł opakowaniowyszkło

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie