2017-01-03
Segment Agro, choć konsekwentnie rozwijany przez Grupę Synthos, wciąż nie odgrywa wielkiej roli w działalności jednego z liderów polskiego przemysłu chemicznego.
Grupa Synthos to w tej chwili cztery segmenty biznesowe: Kauczuków Syntetycznych; Tworzyw Styrenowych; Dyspersji, Klejów i Lateksów oraz właśnie Agro. Ten ostatni obejmuje produkcję i sprzedaż środków ochrony roślin i biocydów. ŚOR stanowią 90% przychodów Synthos Agro, a w ofercie segmentu jest 16 produktów, z czego najszerszą grupę stanowią środki grzybobójcze do roślin sadowniczych. W tej grupie produktów Synthos Agro posiada 16% udział w rynku. Główną konkurencją firmy z Oświęcimia w branży środków ochrony roślin są międzynarodowe koncerny, m.in. BASF, Bayer, DuPont, Syngenta, Adama, Arysta. Segment Agro jest najmłodszą jednostką w strukturach firmy, bo oficjalnie wyodrębnioną dopiero w maju 2015 r.
Przypomnijmy, że w 2014 r. Synthos nabył 100% udziałów Zakładu Doświadczalnego „Organika”, specjalizującego się w obszarze środków ochrony roślin. Jak informowały wówczas władze spółki z Oświęcimia, celem wynikającym z wejścia w nowy obszar biznesowy jest zdobycie jak największego udziału w światowym rynku środków ochrony roślin i to w możliwe krótkim czasie. Powyższy zamiar Synthos zamierza realizować poprzez akwizycje, rejestracje i sprzedaż ŚOR w Polsce i zagranicą, budowę własnego centrum R&D dla ŚOR, prowadzenie badań i opracowywanie nowych receptur środków ochrony roślin, budowę instalacji syntezy substancji aktywnych, budowę instalacji formulacyjnych i konfekcyjnych ŚOR oraz budowę struktur dystrybucyjnych w wybranych krajach.
I chociaż prace zostały już podjęte (m.in. spółka uzyskała rejestrację dla kilku produktów, co pozwala jej wejść w nowy obszar rynku, mianowicie herbicydów zbożowych), to jednak wciąż Segment Agro odgrywa marginalne znaczenie, jeśli chodzi o funkcjonowanie Grupy Synthpos.
Oto bowiem w pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. (pełne dane za 2016 r. pojawią się dopiero za kilka tygodni) wygenerował on sprzedaż na poziomie 67 mln zł. To jedynie 2,01% wszystkich przychodów osiągniętych w tym czasie przez Grupę Synthos. Koszty wynikające z prowadzonej działalności Segmentu wyniosły natomiast 66 mln zł (2,1% łącznych kosztów), zatem ostateczny zysk to tylko 1 mln zł. A ten milion złotych to ledwie 0,3% udziału w całkowitych zyskach Grupy Synthos w okresie styczeń – wrzesień 2016 r. Nakłady inwestycyjne na rozwój biznesu związanego ze środkami ochrony roślin i biocydami wyniosły w przywoływanym czasie 3 mln zł i było to 2,2% wszystkich nakładów poniesionych przez Synthos.
Jeśli chodzi natomiast o cały 2015 r., to przychody Segmentu Agro wyniosły 76 mln zł (1,8% wszystkich przychodów Grupy Synthos), zaś zysk sięgnął 7 mln zł (1,5% udziałów w łącznym zysku spółki).
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...