Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek środków pielęgnacyjnych do obuwia – niewielki, a zarazem bardzo różnorodny

2018-01-31  / Autor: Krzysztof Mrówczyński

Współcześni konsumenci mają do dyspozycji szeroką gamę preparatów służących do pielęgnacji obuwia.

Przez wiele lat rynek tych wyrobów pozostawał w stagnacji, spowodowanej m.in. zmierzchem dotychczasowej dominacji butów ze skóry licowej i wzrostem popularności obuwia wykonanego z alternatywnych materiałów. Producenci tradycyjnych past do butów zareagowali na zmieniające się trendy znacznym poszerzeniem oferty, która obecnie ma bardzo zróżnicowany, często specjalistyczny charakter.

Tradycje czyszczenia i pielęgnacji obuwia sięgają średniowiecza, kiedy do tego celu używano tłuszczu garbarskiego. Pasty do butów na dobre spopularyzowane zostały jednak dopiero w XIX wieku w Stanach Zjednoczonych, gdzie głównym ośrodkiem ich produkcji stał się stan Illinois. Lokalizacja ta nie była przypadkowa – kluczowym składnikiem ówczesnych past był bowiem łój zwierzęcy, a przygniatająca większość przetwórstwa mięsa w USA koncentrowała się wówczas właśnie w okolicach Chicago. Także w Wielkiej Brytanii znanych było już wówczas kilka marek past, a na ulicach miast pojawili się pierwsi pucybuci. Na przełomie wieków w Niemczech prawdziwą furorę robiła pasta do butów marki Erdal, należąca do koncernu Werner & Mertz. Punktem przełomowym dla omawianej branży okazało się jednak wynalezienie – na początku ubiegłego stulecia – past do butów przypominających współczesne preparaty. Dokonano tego w bardzo odległym miejscu – w niewielkiej australijskiej fabryce w pobliżu Melbourne. Zastosowana formuła cieszyła się na tyle dużym uznaniem, że produkowane wg niej preparaty miały opinię najlepszych na świecie, szybko zyskując popularność także na odległych rynkach, takich jak Europa. Produkty te firmowane były marką Kiwi, która po dzień dzisiejszy dominuje na omawianym rynku. Obecnie dystrybuowane są one praktycznie na całym świecie, odpowiadając nawet za połowę globalnej sprzedaży past do butów.

 

Rozległa paleta produktów

W przeszłości dość monoproduktowy, obecnie rynek środków pielęgnacyjnych do obuwia charakteryzuje zaskakująco duża różnorodność. Przy swoim stosunkowo małym rozmiarze oferuje on bowiem szeroką gamę produktów. Środki do pielęgnacji obuwia można podzielić m.in. ze względu na:

  • konsystencję preparatu czyszczącego (pasty, kremy, płyny, spreye, aerozole, pianki, woski, mleczka, balsamy, silikony);
  • rodzaj obuwia, do którego są wykorzystywane (m.in. skórzane, zamszowe, z nubuku, sportowe, trekkingowe);
  • kolor (obok tych najbardziej popularnych, jak czarne, brązowe, granatowe czy po prostu bezbarwne na rynku występują również środki w kolorze czerwonym, zielonym i niebieskim);
  • funkcje, które spełniają (nabłyszczające, pielęgnacyjne, chroniące przed zabrudzeniami, zniszczeniem czy wilgocią, regenerujące, uelastyczniające, impregnujące, myjące, zapachowe).

Współczesna niejednolitość rynku może wręcz przyprawiać konsumentów o ból głowy – z jednej strony dysponują oni bowiem swobodnym dostępem do preparatów o wszelakim zastosowaniu, z drugiej jednak mogą odczuwać trudności związane z wyborem tego właściwego, w dodatku wycenianego adekwatnie do posiadanych walorów. A należy pamiętać, iż oprócz preparatów pielęgnacyjnych na rynku oferowanych jest również wiele innych akcesoriów obuwniczych, wśród których relatywnie dużą i rosnącą kategorię stanowią zwłaszcza wkładki do butów, ale też np. produkty/narzędzia służące do nakładania środków  pielęgnacyjnych, takie jak specjalne szczoteczki, szmatki czy gąbki.

Azja największym regionalnym rynkiem past do butów

Chemiczne środki do pielęgnacji obuwia stanowią największy segment rynku akcesoriów do obuwia, który na całym świecie wyceniany jest na ok. 5 mld dol. (szacunki zawarte w najnowszym raporcie firmy Persistence Market Research). Światowy rynek środków do pielęgnacji obuwia zasadniczo podzielić można na rynki krajów rozwiniętych (Europa, Ameryka Północna), które cechuje znaczne nasycenie i powolny
wzrost (czy wręcz stagnacja) oraz rynki rozwijające się, na których popyt na te preparaty dynamicznie rośnie.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2017 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



pasty do butówpielęgnacja obuwia

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

25.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie