Artykuły - Przemysł detergentowy

Rynek środków pielęgnacyjnych do obuwia – niewielki, a zarazem bardzo różnorodny

31.01.2018
Autor: Krzysztof Mrówczyński
Rynek środków pielęgnacyjnych do obuwia – niewielki, a zarazem bardzo różnorodny

Współcześni konsumenci mają do dyspozycji szeroką gamę preparatów służących do pielęgnacji obuwia.

Przez wiele lat rynek tych wyrobów pozostawał w stagnacji, spowodowanej m.in. zmierzchem dotychczasowej dominacji butów ze skóry licowej i wzrostem popularności obuwia wykonanego z alternatywnych materiałów. Producenci tradycyjnych past do butów zareagowali na zmieniające się trendy znacznym poszerzeniem oferty, która obecnie ma bardzo zróżnicowany, często specjalistyczny charakter.

Tradycje czyszczenia i pielęgnacji obuwia sięgają średniowiecza, kiedy do tego celu używano tłuszczu garbarskiego. Pasty do butów na dobre spopularyzowane zostały jednak dopiero w XIX wieku w Stanach Zjednoczonych, gdzie głównym ośrodkiem ich produkcji stał się stan Illinois. Lokalizacja ta nie była przypadkowa – kluczowym składnikiem ówczesnych past był bowiem łój zwierzęcy, a przygniatająca większość przetwórstwa mięsa w USA koncentrowała się wówczas właśnie w okolicach Chicago. Także w Wielkiej Brytanii znanych było już wówczas kilka marek past, a na ulicach miast pojawili się pierwsi pucybuci. Na przełomie wieków w Niemczech prawdziwą furorę robiła pasta do butów marki Erdal, należąca do koncernu Werner & Mertz. Punktem przełomowym dla omawianej branży okazało się jednak wynalezienie – na początku ubiegłego stulecia – past do butów przypominających współczesne preparaty. Dokonano tego w bardzo odległym miejscu – w niewielkiej australijskiej fabryce w pobliżu Melbourne. Zastosowana formuła cieszyła się na tyle dużym uznaniem, że produkowane wg niej preparaty miały opinię najlepszych na świecie, szybko zyskując popularność także na odległych rynkach, takich jak Europa. Produkty te firmowane były marką Kiwi, która po dzień dzisiejszy dominuje na omawianym rynku. Obecnie dystrybuowane są one praktycznie na całym świecie, odpowiadając nawet za połowę globalnej sprzedaży past do butów.

Wyświetlono: 368

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej