Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek olejów smarowych w 2015 r.

2016-04-01

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego poinformowała, iż krajowy rynek olejów smarowych osiągnął w 2015 r. poziom 232 tys. ton, co oznacza wzrost o 2,36% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Obydwa główne segmenty rynku zachowywały się stabilnie: segment motoryzacyjny wzrósł o 2,54%, zaś przemysłowy o 2,27%.

Z analizy POPiHN wynika, że lepsza od prognoz sprzedaż syntetycznych olejów silnikowych nadal napędza wzrost w całym segmencie. Oleje silnikowe dla motoryzacji stanowią ok. 45% wszystkich sprzedawanych w Polsce olejów smarowych. W  2015 r. sprzedano ich 105 tys. ton, co oznacza, że segment wzrósł rok do roku o 2,9%.

Od 2007 r. rynek olejów silnikowych znajdował się w wyraźnym trendzie spadkowym. Ostatnie trzy lata przyniosły jednak dość zaskakujące odwrócenie tego trendu. Największą ubiegłoroczną niespodzianką okazał się kolejny wzrost sprzedaży (o 4,2% w segmencie olejów silnikowych dla pojazdów osobowych). Szara strefa, rosnący udział olejów syntetycznych, które wymagają rzadszej wymiany oraz silny spadek wykorzystywania olejów jednosezonowych przemawiałyby za tym, iż segment powinien się kurczyć. Tymczasem było odwrotnie, co zaskoczyło ekspertów POPiHN.

Jedną z przyczyn wspomnianego wzrostu mogła być zwiększająca się  produkcja pojazdów w Polsce, która w minionym roku wzrosła o 11%. Druga możliwa przyczyna to działania organów administracji państwowej i ograniczanie szarej strefy dotykającej tych produktów głównie w formie importu równoległego oraz prywatnego.

W ocenie POPiHN, kolejne lata upływać mają pod znakiem stabilizacji, walki z szarą strefą i nieefektywnym opodatkowaniem podatkiem akcyzowym. Organizacja przewiduje, iż zarówno całkowity rynek olejów smarowych, jak również obydwa jego główne komponenty - motoryzacyjny i przemysłowy - będą zachowywać się stabilnie, pozostając na aktualnie obserwowanych poziomach. Jednocześnie POPiHN jest zdania, że należy przyjąć, iż w scenariuszu przedłużającego się spowolnienia gospodarczego w strefie euro, nawet w obliczu znacznych inwestycji infrastrukturalnych w unijnej perspektywie 2014-2020, trwalsze przekroczenie przez PKB Polski poziomu 4% w najbliższych latach będzie znaczącym sukcesem. Tymczasem dopiero taki poziom wzrostu mógłby przełożyć się na powrót rekordowych poziomów sprzedaży w branży olejowej.

- Nieskuteczność w zwalczaniu szarej strefy, o której POPiHN mówi od kilku lat, jest  kluczowym - i niestety trwale już wpisanym w obraz krajowego rynku - elementem. Wśród głównych postulatów branży od lat znajduje się wyrównanie opodatkowania olejów pomiędzy Polską a krajami ościennymi poprzez wprowadzenie jednolitej „stawki zero” lub innej jednolitej stawki dla wszystkich produktów smarowych zarówno w Polsce, jak i całej UE. Zasadniczą korzyścią takiego rozwiązania jest likwidacja zachęt do unikania opodatkowania poprzez import prywatny i równoległy z ościennych krajów, jednakże przy zachowaniu kontroli nad produktem poprzez system EMCS. System ten działa dobrze w Polsce, ale zarazem okazuje się w znacznym stopniu bezużyteczny w momencie rzeczywistych, bądź tylko deklarowanych przemieszczeń transgranicznych. Przedstawiciele organów administracji państwowej stawiają już oficjalnie tezy iż „lokalizacja Polski czyni z niej swoisty hub dla importu olejów smarowych i ich przerabiania na olej napędowy”. Znajduje to potwierdzenie w kolejnych wyrokach sądowych stwierdzających unikanie zapłacenia VAT-u bądź akcyzy, np. przy zakupie olejów w Niemczech i ich rozładunku w Polsce pomimo zadeklarowanego celu dostawy znajdującego się w Republice Czeskiej. Także w oficjalnych dokumentach MSWiA problem szarej strefy w obrocie paliwami i olejami wymieniany jest na drugim miejscu w hierarchii największych zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa. Są wreszcie pojedyncze sukcesy Służby Celnej i Policji w wykrywaniu i udaremnianiu opisywanych zjawisk - tłumaczą przedstawiciele POPiHN, komentując obecną sytuację na rynku paliw i olejów.


paliwaolejePolska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie