Artykuły - Przemysł kosmetyczny

Rynek kosmetyków w Europie: trendy

02.11.2017
Autor: Vivienne Rudd, Mintel Group Ltd
Rynek kosmetyków w Europie: trendy

Trudno jest sformułować ogólny wniosek dotyczący rynku kosmetycznego w Europie. Różnice lokalne są tu bardziej widoczne niż w większości innych sektorów, nawet biorąc pod uwagę punkty sprzedaży detalicznej.

Kosmetyki nie są wprawdzie artykułami pierwszej potrzeby, jednak ich sprzedaż nie ucierpiała na obniżeniu koniunktury w analogicznym stopniu, jak sprzedaż większości dóbr luksusowych. W okresie pogorszenia sytuacji gospodarczej kosmetyki idealnie sprawdzają się jako drobna przyjemność – niedrogi zakup poprawiający nastrój. Zakupy tego rodzaju mają istotne znaczenie z punktu widzenia ożywienia koniunktury, choć należy zaznaczyć, że europejscy konsumenci, a zwłaszcza konsumentki, mogą sobie pozwolić na większe wydatki na artykuły kosmetyczne. W porównaniu z innymi obszarami sektora detalicznego, które przechodzą na sprzedaż internetową, w branży kosmetycznej nadal liczą się sklepy stacjonarne. W przeprowadzonym niedawno przez Mintel badaniu postaw konsumenckich względem produktów kosmetycznych, wizyty w sklepach stacjonarnych i wypróbowywanie nowych produktów znalazły się wśród trzech głównych postaw nabywców kosmetyków we wszystkich krajach europejskich poza Francją.

Doświadczenie zakupowe na pierwszym miejscu
Przy zakupie kosmetyków liczy się przede wszystkim pozytywne doświadczenie zakupowe, jak pokazuje zidentyfikowany przez Mintel trend "Doświadczenie zakupowe na pierwszym miejscu". Patrząc perspektywicznie, sklepy powinny zachęcać klientów do wejścia, proponując innowacyjne produkty, możliwość przeglądania i testowania oferowanych kosmetyków oraz doskonałą obsługę. Wśród marek kosmetycznych liczy się także świadomość ekologiczna. Jak pokazują badania Mintel, konsumenci zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie nabywanych produktów. Oczekują też stosowania w kosmetykach składników pochodzenia naturalnego.

Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi ulega bardzo dynamicznym zmianom ze względu na wiele czynników – m.in. rozwój sprzedaży internetowej, a także poszukiwanie nowości, kosmetyków naturalnych i przyjaznych dla środowiska. Widoczny jest popyt na produkty bardziej spersonalizowane, dopasowane do indywidualnych potrzeb. Konsumenci oczekują także fachowej porady sprzedawców w doborze takich kosmetyków.

Wyświetlono: 464

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej