2017-10-24 / Autor: Dominik Wójcicki
W 2016 r. w przewozie transportem intermodalnym dominowały ładunki z grupy chemikalia i produkty chemiczne, które stanowiły 21,2% ogółu przetransportowanych w ten sposób ładunków. Kolejne miejsca zajęły towary mieszane – 23,8%, produkty spożywcze napoje i tytoń – 12,5%.
Dane o wielkości przewozu intermodalnego w Polsce podał GUS. Potwierdzają one to, co w branży chemicznej wiadomo od dawna. Ta forma transportu cieszy się w niej bardzo dużym uznaniem. Przede wszystkim transport intermodalny oferuje branży chemicznej zaletę, jaką jest bezpieczeństwo i alternatywa dla rozproszonych przewozów ładunków. Wciąż jednak niestety istnieją bariery w rozwoju tej formy przewozu. Przede wszystkim jest to zbyt niska jakość infrastruktury kolejowej, nierozwinięte zaplecze portowe, sztywne i długoterminowe planowanie transportu kolejowego w porównaniu do elastycznego i krótkoterminowego planowania transportu drogowego.
Niemniej transport intermodalny pozwala tworzyć nowoczesne łańcuchy transportowe łączące dwa lub więcej rodzajów transportu w jeden system. Oparty jest on na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu uczestniczących w przemieszczaniu towarów bez zmiany jednostki ładunkowej. Im większa liczba tych węzłów (terminali lądowych i lądowo-morskich), tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń. Terminal intermodalny jest miejscem pozwalającym na szybkie i bezpieczne dokonanie przeładunku jednostek ładunkowych pomiędzy środkami transportowymi dwóch różnych rodzajów transportu. Na terenie Polski zlokalizowanych jest 35 aktywnych terminali: – siedem obsługuje przesyłki morze-kolej, morze-droga (terminale morskie), a 28 obsługuje przesyłki kolej-droga (terminale drogowe).
- Transport intermodalny staje się codziennością, jego udział w usługach transportowych nadal się zwiększa. W wyborze takiego rozwiązania najistotniejszą rolę pełni, oprócz ceny, gwarancja dostarczenia transportu na czas. Poprzez rozwój systemów ERP/MRP oraz inicjatywy oparte na koncepcji LEAN firmy zmniejszają zapasy swoich produktów. Coraz istotniejszą rolę pełni gwarancja dostawy na czas. Opóźnienie transportu natychmiast odbija się na procesie produkcyjnym odbiorcy. Efektywność transportu kolejowego znacznie wzrosła w ostatnim czasie i dorównała transportowi drogowemu. Dzięki systemom track and trace można dokładnie ustalić lokalizację kontenera. Monitorowanie poszczególnych ogniw transportu nadal odgrywa kluczową role w zapewnieniu jego odpowiedniej jakości. Procedury pracy są zorganizowane w taki sposób, by ewentualne błędy mogły natychmiast zostać zasygnalizowane. W ten sposób można sprawnie skorygować błędnie przebiegające procesy. Popularność transportu kolejowego doprowadziła do maksymalnego obciążenia terminali i centrów przeładunkowych. Terminale starają się zniechęcać do składowania towarów na ich terenie – przekonują przedstawiciele firmy Nijman/Zeetank International Transport, specjalizującej się w tego typu przewozach ładunków chemicznych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...