2017-11-23 / Autor: Nikos Santiris, Vioryl SA
Od ponad stulecia branża środków czystości nie ustaje w wysiłkach, by oferować produkty, dzięki którym żyje się czyściej i zdrowiej.
Poglądy konsumentów i styl życia podlegają ciągłym zmianom, a wpływ na nie mają różne okoliczności społeczne i gospodarcze, często niekorzystne, co ma przełożenie na rozwój branży detergentów. W niniejszym artykule dokonano przeglądu obecnych globalnych trendów rynkowych.
Globalny rynek
Porównanie złożonej stopy wzrostu rocznego w oparciu o sprzedaż w ujęciu wartościowym oraz wydatków na mieszkańca w różnych krajach, prognozowanych do roku 2020 dla różnych kategorii produktów wykazało, że najszybciej rosnącymi rynkami środków do pielęgnacji tkanin na świecie będą Brazylia, RPA, Indie oraz Indonezja. Jeśli chodzi o kategorię środków do naczyń, będzie to Polska, Turcja, Indie oraz Indonezja. Pod względem pielęgnacji twardych powierzchni najbardziej obiecujące rynki to Rosja, Turcja, RPA, Indie oraz Indonezja.
Nowoczesny styl życia w krajach rozwiniętych oznacza mniej czasu na sprzątanie – spory wkład w tę sytuację miał postęp techniczny oraz innowacje. Na rynkach rozwijających się, które stanowią obecnie kluczowy czynnik wzrostu w branży środków czystości, sprzedaż można rozwijać częściowo przez wolumen i „premiumizację”, gdyż rosnący dobrobyt pozwala konsumentom na zakup większego asortymentu środków czyszczących.
• Opracowywanie nowych produktów:
Opracowywanie nowych produktów w kategorii środków do pielęgnacji tkanin zmierza bardziej w stronę formulacji płynnych niż proszków. Jednocześnie sytuacja łatwych w użyciu kapsułek i tabletek nie zmienia się, przede wszystkim ze względu na ich wysoką cenę. W kategorii środków do naczyń można spodziewać się większej liczby produktów do zmywania ręcznego, podczas gdy sprzedaż detergentów przeznaczonych dla zmywarek pozostanie na stałym poziomie. W kategorii twardych powierzchni widać preferencję do zakupu uniwersalnych środków czyszczących, przy spadku sprzedaży podstawowych produktów do pielęgnacji podłóg.
• Hasła na produktach:
Większość detergentów podczas użycia ma kontakt ze skórą, dlatego należy spodziewać się na ich opakowaniach haseł typu „odpowiedni dla skóry wrażliwej”, „hipoalergiczny” czy „przebadany dermatologicznie”. Troska o środowisko naturalne przejawia się w hasłach takich, jak „przyjazny dla środowiska”, „działa w zimnej wodzie”, “składniki ekologiczne”, „produkt naturalny”, „certyfikowany produkt ekologiczny”. W przypadku środków do pielęgnacji tkanin stwierdzenia typu „usuwa plamy”, „zwalcza przykre zapachy”, „chroni kolory”, „dezynfekuje” to hasła kluczowe, natomiast w przypadku twardych powierzchni na czele listy pojawiają się stwierdzenia takie, jak „łatwy w użyciu”, „wygodny”, „szybki efekt”, „trwała czystość”. W pielęgnacji naczyń bardzo powszechne są hasła takie, jak „naturalny” i „ekologiczny”, podczas gdy stwierdzenia oscylujące wokół „aromaterapii”, takie jak „energetyzujący/poprawiający samopoczucie zapach” lub „stymulujący zapach” wydają się budzić zainteresowanie konsumentów w przypadku produktów do ręcznego mycia naczyń.
• Marki własne:
Wartość to najważniejszy atrybut środków czyszczących (zaraz po skuteczności działania). Dobra cena/wartość zawsze przyciągają konsumentów. Marki własne powstały z myślą o spełnieniu tej potrzeby. W krajach rozwijających się rozwój marek własnych dokonuje się bardzo szybko w porównaniu z produktami markowymi, jednak ich udział w rynku nadal pozostaje niewielki.
• Wpływ kosmetyków na detergenty:
W ciągu ostatnich dwudziestu lat zauważalny jest silny wpływ branży kosmetycznej na detergentową. W składzie zarówno detergentów, jak i kosmetyków używa się ogólnie dostępnych składników, takich jak surfaktanty, ekstrakty naturalne i inne. W różnych kategoriach produktów można odnaleźć podobne hasła, takie jak „testowany dermatologicznie”, “hipoalergiczny”, „dla skóry wrażliwej”, „delikatna formuła”, „z naturalnymi lub organicznymi wyciągami”, „antybakteryjny”, „naturalny”, „organiczny”, „ekologiczny”. Wpływ kosmetyków na detergenty można również dostrzec w wyborze zapachów przy tworzeniu nowych detergentów. Odchodzi się od prostych, dawniej stosowanych zapachów cytrusowych, lawendowych czy sosnowych w kierunku bardziej złożonych i interesujących, czasem kojarzących się z wyszukaną perfumerią czy aromaterapią.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 3/2017 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023
25.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...