Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Perspektywiczna branża odświeżaczy powietrza

2017-09-14  / Autor: Krzysztof Mrówczyński

Segment odświeżaczy powietrza jest jednym z jaśniejszych punktów polskiej branży chemii gospodarczej, od dłuższego czasu notującym ponadprzeciętny rozwój.

Polska jest zarówno ich ważnym rynkiem zbytu, jak i rosnącym w siłę producentem, w czym dużą zasługę odgrywają obecne w kraju globalne koncerny – wytwarzające nie tylko na potrzeby lokalnego popytu, ale też zaopatrujące wiele rynków zagranicznych, głównie krajów Europy Zachodniej i naszego regionu.

Podstawowe rodzaje środków do odświeżania pomieszczeń
Odświeżacze powietrza to kategoria produktowa tworząca dość specyficzną niszę rynku chemii gospodarczej. Nie są to bowiem – tak, jak większość wyrobów z tego obszaru – artykuły służące do czyszczenia lub konserwacji, lecz do zapewnienia domowym pomieszczeniom przyjemnego, świeżego zapachu. Jest to możliwe dzięki zawartym w odświeżaczach substancjom chemicznym, które posiadają zdolność neutralizowania niepożądanego odoru o różnym pochodzeniu.

Kategoria ta dzieli się na kilka mniejszych podsegmentów, wśród których na szczególną uwagę zasługują: odświeżacze w sprayu lub aerozolu, odświeżacze elektryczne (podłączane do gniazdka), odświeżacze żelowe, odświeżacze w płynie, a nawet różnego rodzaju świeczki zapachowe. Oprócz tego odświeżacze powietrza można dzielić ze względu na rodzaj pomieszczeń, w których znajdują zastosowanie (np. do łazienek, do pokoi, do biur, czy też bardziej specyficznych, jak wnętrza pojazdów). Inna klasyfikacja – ze względu na rodzaj odbiorcy – dzieli omawiany rynek na segment klientów indywidualnych oraz klientów instytucjonalnych. Wśród tych drugich największy popyt na odświeżacze powietrza zgłaszają m.in. właściciele powierzchni biurowych, hotele, szpitale czy firmy transportu zbiorowego.

Duży i dynamicznie rozwijający się rynek
Odświeżacze powietrza cieszą się dużą popularnością zwłaszcza na najbardziej rozwiniętych gospodarczo rynkach świata, gdzie popyt zamożnego społeczeństwa znacząco wykracza poza podstawowe potrzeby związane z zapewnieniem odpowiedniej czystości i higieny domowych pomieszczeń. Wartość tego rynku na całym świecie wynosi niecałe 10 mld dol., a wciąż największym rynkiem regionalnym pozostaje Europa, wyprzedzając Amerykę Północną. Szacuje się, iż do 2020 r. ich globalna sprzedaż rosnąć będzie w średniorocznym tempie blisko 3% rocznie, na przełomie dekad osiągając poziom 11 mld dol. Głównym motorem rozwojowym ma być w tym okresie rosnący popyt ze strony bogacącej się klasy średniej w regionie Azji i Pacyfiku. Wykorzystanie odświeżaczy powietrza stale się zwiększa, gdyż wzrasta generalna dbałość o jakość powietrza w pomieszczeniach – zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, iż rosnąca część społeczeństwa jest właścicielem różnych zwierząt domowych. Innym ważnym czynnikiem rozwojowym omawianego rynku jest też rosnący poziom zmotoryzowania ludności i związana z tym dbałość o posiadane pojazdy.

 

W Polsce odświeżacze powietrza stanowią atrakcyjny segment, charakteryzujący się niezmiennie ponadprzeciętnym tempem rozwojowym. Pomiędzy 2007 r. a 2016 r. wartość ich sprzedaży detalicznej zwiększyła się łącznie o ok. 80% (szacunki firmy Euromonitor International), co w całym okresie oznaczało bardzo wysokie, ok. 7% średnioroczne tempo wzrostu. Wraz z rosnącą dojrzałością popytu dynamika ta stopniowo jednak wyhamowywała. O ile jeszcze pod koniec ubiegłej dekady rynek ten rozwijał się nawet w dwucyfrowym tempie, o tyle w ostatnich latach wykazywał już wzrost rzędu 3-4% rocznie. W zjawisku tym nie ma jednak nic niepokojącego – kilka lat temu wyczerpały się bowiem proste rezerwy wzrostu, wynikające ze skokowo rosnącej liczby użytkowników odświeżaczy powietrza, a obecny rozwój rynku opiera się w większej mierze na zwiększaniu sprzedaży do dotychczasowych konsumentów (m.in. dzięki różnego rodzaju innowacjom produktowym, nowym wariantom zapachowym, formatom itp.). Poza tym, nawet obecna dynamika wzrostu rynku środków do odświeżania pomieszczeń pozytywnie wyróżnia go na tle innych segmentów branży chemii gospodarczej.

W 2016 roku wartość krajowego rynku odświeżaczy powietrza szacowana była na niecałe 450 mln zł. Oznacza to, że dorosły Polak przeciętnie wydaje na te produkty blisko 15 zł rocznie. Niby to niewiele, jednak gdy porówna się te wartości do innych dużo bardziej popularnych i obecnych niemal w każdym polskim domu artykułów chemii gospodarczej, to okazuje się, iż jest to suma relatywnie duża. Przykładowo rynek odświeżaczy powietrza odpowiada obecnie ok. 75% wartości segmentu środków do czyszczenia toalet oraz 2/3 wartości rynku środków do zmywania. Do podobnych wniosków mogą prowadzić również porównania międzynarodowe. Przykładowo w Niemczech analizowany rynek jest wartościowo ok. 2,5-krotnie większy niż w Polsce, jednak w przeliczeniu na 1 mieszkańca już tylko o ok. 20%. Jeśli dodatkowo weźmie się pod uwagę utrzymujące się pomiędzy oboma krajami różnice w poziomie cen, okazuje się, że Polska już teraz przynależy do krajów o silnie rozwiniętym rynku odświeżaczy powietrza.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2017 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



detergentychemia gospodarczaodświeżacze powietrza

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie