2017-06-16
Wprowadzony w pierwszym kwartale tego roku pakiet przewozowy, czyli tzw. ustawa SENT, dotknie także firmy działąjące w branży chemicznej.
– Ustawa z 9 marca 2017 r. jest jednym z najważniejszych aktów prawnych uchwalonych w ostatnich miesiącach, który ostatecznie ma spiąć wcześniejsze regulacje tzw. Pakietu Paliwowego oraz Pakietu Energetycznego. Z perspektywy firm chemicznych, w tym przede wszystkim członków Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, ustawa ta jest kluczowa dla ich dalszego sprawnego funkcjonowania przynajmniej z kilku powodów – tłumaczy w rozmowie z „Chemia i Biznes” Marcin Sekuła, radca prawny PIPC.
Jak mówi, po pierwsze, nie sposób uniknąć wrażenia, że ponownie branża chemiczna dotknięta zostaje konsekwencjami walki z szarą strefą sektora paliwowego. Skutkuje to koniecznością dostosowania się do regulacji przeznaczonych dla paliw przez firmy stricte chemiczne. Przykładowo bowiem monitoring elektroniczny w ramach SENT obejmie nie tylko tradycyjne paliwa, jak benzyny silnikowe i oleje napędowe, a nawet nie tylko wyroby poniekąd paliwopodobne, jak oleje smarowe czy preparaty smarowe, ale również surowce i produkty ściśle chemiczne, takie jak alkohole oxo, kwasy polikarboksylowe, w tym pochodne takich kwasów aromatycznych, jak tereftalan dimetylu, a także różnego rodzaju dodatki chemiczne, jak środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne, a dodatkowo również różne produkty chemiczne stosowane w budownictwie, m.in. zaprawy i masy betonowe, dodatki do betonów, sorbity itp. Innymi słowy, podmioty niemające dotychczas nic wspólnego z paliwami będą musiały spełniać w zakresie SENT te same kryteria, co branża paliwowa.
- Oznacza to, że właśnie firmy chemiczne będą musiały prawidłowo zdiagnozować realizowane transakcje, czyli w zasadzie każdy przewóz drogowy po Polsce i zweryfikować, czy obowiązek dokonania stosownych zgłoszeń ciąży na nich, czy na ich kontrahentach. Istotne wątpliwości dotyczą nie tylko transakcji krajowych, ale przede wszystkim obrotu transgranicznego oraz przemieszczeń realizowanych z wykorzystaniem transportu intermodalnego oraz przy stosowaniu różnych procedur celno-akcyzowych. Zestawiając powyższe z bardzo wysokimi karami przewidzianymi przez SENT, które w zasadzie uniezależnione są od winy (tj. również niezgłoszenie z powodu pomyłki czy braku świadomości nowych regulacji), Polska Izba Przemysłu Chemicznego uznała za zasadne, a wręcz niezbędne podjęcie kroków w celu zaznajomienia i profesjonalnego przeszkolenia firm członkowskich z Pakietu SENT – podkreśla Marcin Sekuła, radca prawny PIPC.
Ustawa SENT jest odpowiedzią Ministerstwa Finansów na dramatyczną sytuację ostatnich lat, jaką był szeroki wypływ z budżetu państwa wpływów z tytułu podatku VAT. Nowe prawo ma chronić legalny handel towarami uznanymi za wrażliwe, głównie paliwami, ale też niektórymi chemikaliami, ułatwić walkę z „szarą strefą” i ograniczyć poziom uszczupleń w kluczowych dla budżetu państwa podatkach.
Pakiet przewozowy wprowadził monitoring drogowy transportu tzw. wrażliwych towarów, w tym objętych akcyzą. Tym samym nałożył na firmy transportowe liczne obowiązki. W jego ramach powstał system śledzenia przewozu towarów, który obejmuje gromadzenie i przetwarzanie danych o przewozie towarów, w szczególności z zastosowaniem środków technicznych. Podmiot wysyłający dany towar musi przesłać do specjalnego rejestru – przed rozpoczęciem akcji przewozowej – zgłoszenie przewozu, a następnie uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia. Ten sam podmiot wysyłający musi też przekazać uzyskany numer referencyjny przewoźnikowi i podmiotowi odbierającemu. Ponadto każdy środek transportu objęty monitorowaniem musi być w myśl nowego prawa wyposażony w odpowiedni lokalizator. Wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy ma być sankcjonowane karami pieniężnymi, a w przypadku braku lokalizatora środek transportu może być skierowany do wyznaczonego miejsca, a towar zatrzymany do wyjaśnienia.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...