Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Pakiet przewozowy odnosi się także do przemysłu chemicznego

2017-06-16

Wprowadzony w pierwszym kwartale tego roku pakiet przewozowy, czyli tzw. ustawa SENT, dotknie także firmy działąjące w branży chemicznej.

– Ustawa z 9 marca 2017 r. jest jednym z najważniejszych aktów prawnych uchwalonych w ostatnich miesiącach, który ostatecznie ma spiąć wcześniejsze regulacje tzw. Pakietu Paliwowego oraz Pakietu Energetycznego. Z perspektywy firm chemicznych, w tym przede wszystkim członków Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, ustawa ta jest kluczowa dla ich dalszego sprawnego funkcjonowania przynajmniej z kilku powodów – tłumaczy w rozmowie z „Chemia i Biznes” Marcin Sekuła, radca prawny PIPC.

Jak mówi, po pierwsze, nie sposób uniknąć wrażenia, że ponownie branża chemiczna dotknięta zostaje konsekwencjami walki z szarą strefą sektora paliwowego. Skutkuje to koniecznością dostosowania się do regulacji przeznaczonych dla paliw przez firmy stricte chemiczne. Przykładowo bowiem monitoring elektroniczny w ramach SENT obejmie nie tylko tradycyjne paliwa, jak benzyny silnikowe i oleje napędowe, a nawet nie tylko wyroby poniekąd paliwopodobne, jak oleje smarowe czy preparaty smarowe, ale również surowce i produkty ściśle chemiczne, takie jak alkohole oxo, kwasy polikarboksylowe, w tym pochodne takich kwasów aromatycznych, jak tereftalan dimetylu, a także różnego rodzaju dodatki chemiczne, jak środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne, a dodatkowo również różne produkty chemiczne stosowane w budownictwie, m.in. zaprawy i masy betonowe, dodatki do betonów, sorbity itp. Innymi słowy, podmioty niemające dotychczas nic wspólnego z paliwami będą musiały spełniać w zakresie SENT te same kryteria, co branża paliwowa.

- Oznacza to, że właśnie firmy chemiczne będą musiały prawidłowo zdiagnozować realizowane transakcje, czyli w zasadzie każdy przewóz drogowy po Polsce i zweryfikować, czy obowiązek dokonania stosownych zgłoszeń ciąży na nich, czy na ich kontrahentach. Istotne wątpliwości dotyczą nie tylko transakcji krajowych, ale przede wszystkim obrotu transgranicznego oraz przemieszczeń realizowanych z wykorzystaniem transportu intermodalnego oraz przy stosowaniu różnych procedur celno-akcyzowych. Zestawiając powyższe z bardzo wysokimi karami przewidzianymi przez SENT, które w zasadzie uniezależnione są od winy (tj. również niezgłoszenie z powodu pomyłki czy braku świadomości nowych regulacji), Polska Izba Przemysłu Chemicznego uznała za zasadne, a wręcz niezbędne podjęcie kroków w celu zaznajomienia i profesjonalnego przeszkolenia firm członkowskich z Pakietu SENT – podkreśla Marcin Sekuła, radca prawny PIPC.

Ustawa SENT jest odpowiedzią Ministerstwa Finansów na dramatyczną sytuację ostatnich lat, jaką był szeroki wypływ z budżetu państwa wpływów z tytułu podatku VAT. Nowe prawo ma chronić legalny handel towarami uznanymi za wrażliwe, głównie paliwami, ale też niektórymi chemikaliami, ułatwić walkę z „szarą strefą” i ograniczyć poziom uszczupleń w kluczowych dla budżetu państwa podatkach.

Pakiet przewozowy wprowadził monitoring drogowy transportu tzw. wrażliwych towarów, w tym objętych akcyzą. Tym samym nałożył na firmy transportowe liczne obowiązki. W jego ramach powstał system śledzenia przewozu towarów, który obejmuje gromadzenie i przetwarzanie danych o przewozie towarów, w szczególności z zastosowaniem środków technicznych. Podmiot wysyłający dany towar musi przesłać do specjalnego rejestru – przed rozpoczęciem akcji przewozowej – zgłoszenie przewozu, a następnie uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia. Ten sam podmiot wysyłający musi też przekazać uzyskany numer referencyjny przewoźnikowi i podmiotowi odbierającemu. Ponadto każdy środek transportu objęty monitorowaniem musi być w myśl nowego prawa wyposażony w odpowiedni lokalizator. Wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy ma być sankcjonowane karami pieniężnymi, a w przypadku braku lokalizatora środek transportu może być skierowany do wyznaczonego miejsca, a towar zatrzymany do wyjaśnienia.


logistykatransportprawoPolska Izba Przemysłu Chemicznego

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie