Artykuły - Przemysł kosmetyczny

Outsourcing produkcji produktów perfumeryjnych

21.05.2018
Autor: Mikołaj Buczyński, AromaPartners (marka usługowa City Cosmetics sp. z o.o.)
Outsourcing produkcji produktów perfumeryjnych

Outsourcing pozwala firmie skupić się na podstawowych kompetencjach. Obniża ryzyko kosztowe oraz operacyjne. Nie trzeba otwierać fabryki, aby wprowadzić na rynek produkty sygnowane własną marką.

Jednym z długo utrzymujących się trendów jest z pewnością outsourcing. Jest to kierunek uzasadniony, szczególnie jeżeli spojrzy się na mnogość przedsiębiorstw operujących na współczesnym rynku. W przypadku wielu firm z sektora MSP nie są potrzebne rozbudowane wewnętrzne działy księgowości, ponieważ z powodzeniem można korzystać z pomocy podmiotów specjalizujących się w świadczeniu usług księgowych.

Podobnie jest w przypadku produkcji. Nie jest niezbędnym otwieranie zakładu produkcyjnego, aby wytworzyć produkt pod swoją marką. Istnieje możliwość skorzystania z usług firm specjalizujących się w produkcji kontraktowej.

Firmy te nie tylko udostępniają swoje „siły produkcyjne”, ale i niejednokrotnie wspomagają klientów w procesach projektowych. Doradzają, negocjują z dostawcami, zarządzają łańcuchem dostaw i dbają o zgodność produktu z normami prawnymi.

Outsourcing a utrata kontroli

To, co niekiedy jest zarzucane strategii outsourcingu, to utrata kontroli. Menadżerowie lubią sprawować nadzór nad większością procesów w firmie. W przypadku księgowości wewnętrznej pracownicy są bezpośrednio rekrutowani i szkoleni, a ich praca podlega bieżącej ocenie. W przypadku zaś produkcji we własnej fabryce menadżer ma możliwość osobistego kontrolowania procesu wytwarzania produktu.

Zastanówmy się jednak czy na pewno warto nad wszystkim sprawować osobistą pieczę. Analiza zostanie przeprowadzona na przykładzie firm oferujących perfumy.

Ten sam produkt – różne modele biznesowe i różne kompetencje

Przedsiębiorstwa, mimo operowania w podobnych branżach (czy nawet proponowania podobnych produktów) mogą mieć skrajnie różne modele biznesowe. Poniżej przedstawiono trzy teoretyczne (ale na pewno występujące również w praktyce) przykłady firm wprowadzających na rynek perfumy.

• Firma A. Dysponuje zakładem produkcyjnym, w którym codziennie produkuje duże ilości wyrobów perfumeryjnych – wody toaletowe, wody perfumowane, wody kolońskie. Wykorzystując możliwości produkcyjne, wytwarza produkty pod swoją marką i sprzedaje je korzystając z różnych modeli dystrybucji – poprzez hurtownie, sieci handlowe oraz kanał e-commerce.

• Firma B. Skupia w swoich szeregach wybitnych specjalistów w dziedzinie marketingu. Stale analizuje potrzeby potencjalnych klientów. Wie jak stworzyć markę, która będzie odzwierciedlała pragnienia nabywców. Nie dysponuje jednak własną fabryką. Nie ma też działu sprzedaży. Jednak to nie przeszkadza jej osiągnąć sukcesu rynkowego. Produkcję zleca zewnętrznym firmom produkcyjnym. Sprzedaż zaś zostawia wyspecjalizowanym agentom handlowym, którzy stale zwiększają dystrybucję i zapewniają zbyt produktów.

• Firma C. Sieć handlowa, która sprzedaje produkty wielu marek. W jej ofercie znajduje się różny typ asortymentu – od produktów żywieniowych, poprzez książki, a kończąc na prostej elektronice. Oferuje także kosmetyki. Posiada wiele punktów handlowych zlokalizowanych w całej Polsce, ale nie dysponuje własnym zakładem produkcyjnym, a jej badania marketingowe ograniczają się do analizy popytu potencjalnych klientów. Decyduje się jednak na wprowadzenie do oferty własnej marki perfumeryjnej. Produkcję zleca, podobnie jak Firma B, zewnętrznej firmie produkcyjnej, a opracowanie koncepcji marketingowej (w tym produktowej i w obrębie designu) zleca przedsiębiorstwu świadczącemu usługi w sferze projektowania produktów.

Każda z wyżej wskazanych firm wprowadza na rynek produkty pod swoją marką. Ten sam typ produktu – perfumy. Jednak ich podstawowa kompetencja jest inna. Firma A specjalizuje się w produkcji, Firma B w strategii marketingowej, a Firma C w sprzedaży.

Wyświetlono: 1038

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

z kraju

ze świata

Sierpień 2018
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
więcej