Wiadomości - Chemia budowlana z kraju

O 12% wzrosła wartość rynku chemii budowlanej w 2017 r.

12.02.2018
Autor: IBP Research

Firma badawcza IBP Research specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, dokonała syntezy raportów własnego autorstwa z 2017 r. i zagregowała dane na temat chemii budowlanej w Polsce.

Do sumarycznego zestawienia wzięto wyniki badań 12-tu rynków produktowych:

  • Rynek klejów do płytek ceramicznych
  • Rynek klejów gipsowych do płyt g-k
  • Rynek wylewek podłogowych
  • Rynek mas samopoziomujących
  • Rynek systemów dociepleń
  • Rynek hydroizolacji bitumicznych
  • Rynek tynków gipsowych maszynowych
  • Rynek tynków gipsowych ręcznych
  • Rynek suchych (sypkich) gładzi i mas szpachlowych
  • Rynek mokrych (gotowych) gładzi i mas szpachlowych
  • Rynek farb do ścian i elewacji
  • Rynek farb i lakierów na metal i drewno

Wg danych IBP Research, sumaryczna sprzedaż ww. produktów na polskim rynku przekroczyła w 2017 roku wielkość 4,2 mln ton. Oznacza to wzrost w stosunku do 2016 r. o 8%. Wynik ten wyznaczony został na podstawie bezpośredniego badania rynku podsumowującego sprzedaż dystrybutorów i zakupy wykonawców, oraz nałożenia danych makroekonomicznych o realizacji budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego, wraz ze zintegrowaną macierzą aplikacji materiałów chemii budowlanej. Opisywany rynek agencja IBP Research wyceniła w 2017 roku na sprzedaż rzędu 7,1 mld zł netto, co przekłada się na wzrost o 12% w stosunku do roku poprzedniego. Warto podkreślić, iż jest to trzeci z rzędu rok wzrostu sprzedaży chemii budowlanej. Co więcej, wg prognoz IBP Research, dobra koniunktura zostanie zachowana na 3 kolejne lata, aczkolwiek ze słabnącą rok do roku stopą dynamiki.

Z asortymentu chemii budowlanej, do roku 2020 najbardziej wzrosną: farby ścienne, szpachle mokre oraz systemy dociepleń. Dynamika wartości rynku chemii budowlanej determinowana jest w zdecydowanie większym stopniu stopą zmiany wolumenu sprzedaży niż stopą zmiany cen rynkowych.

Trend rozwoju rynku chemii budowlanej jest zasadniczo zbieżny z koniunkturą w budownictwie, ale występuje przesunięcie czasowe związane ze specyficznym charakterem materiałów wykończeniowych (w stosunku do bazowych), oraz nałożenie trendu absorpcji technologii chemii budowlanej (technologia docieplania, technologia gruntowania, technologia gipsowania).

Na analizowanym rynku chemii budowlanej, obraz pozycji konkurencyjnej producentów różni się, patrząc wedle sprzedaży ilościowej (w tonach) a wartościowej (w zł). Wynika to z faktu, że w tej grupie mieszczą się zarówno drogie farby jak i tanie wylewki, drogie tynki cienkowarstwowe a tanie gipsowe itp. Tonażowo, głównym dostawcą chemii budowlanej w Polsce jest Grupa Atlas (obejmuje też marki: Dolina Nidy, Gipsar, Nowy Ląd, Izohan, Izolmat, Optyzar, WiM) z 15% udziałem w rynku. Na kolejnych miejscach plasują się: Baumit i Grupa Knauf (po 9-11%), a dalej Kreisel, Henkel (marka Ceresit), Grupa Mapei, Grupa Saint-Gobain i  Cedat. Ta pierwsza ósemka producentów zaspokaja prawie 60% tonażu zapotrzebowania rynku. Patrząc na sprzedaż od strony wartościowej, do liderów dołączają producenci farb i lakierów, czyli PPG Deco, Śnieżka, Akzo Nobel i Tikkurila. W analizowanej grupie wyrobów, PPG Deco ma największe przychody ze sprzedaży. Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa ok. 120 producentów, z czego 1/3 pokrywa 90% całości sprzedaży, zarówno ilościowo, jak wartościowo.

Wyświetlono: 594

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej