Nowości - Tworzywa sztuczne ze świata

Nowy system stabilizacji termicznej do poliamidów

24.10.2017
Nowy system stabilizacji termicznej do poliamidów

Koncern Lanxess opracował nowy system stabilizacji termicznej pod nazwą XTS2 (Xtreme Temperature Stabilization) przeznaczony do gatunków poliamidu 66. System zwiększa trwałość poliamidów w warunkach starzenia cieplnego tak bardzo, że wytrzymują one temperatury zbliżone do temperatury ugięcia pod obciążeniem.

- Dzięki nowemu systemowi stabilizacji termicznej niezawierającemu żelaza nasze gatunki poliamidu 66 mogą wytrzymać długotrwałe działanie temperatur sięgających aż 230 st. C. Z tego powodu mogą stanowić alternatywę dla drogich stabilizowanych termiczne specjalistycznych tworzyw termoplastycznych i polisiarczku fenylenu - ocenia Thomas Linder, ekspert ds. rozwoju tworzywa Durethanu w jednostce High Performance Materials (HPM) koncernu Lanxess.

Pierwszy produkt z systemem XTS2 to poliamid 66 o 35% zawartości włókien szklanych (w masie), który będzie sprzedawany pod nazwa Durethan AKV35XTS2. Istnieją również plany wprowadzenia na rynek gatunków z serii XTS2 o wyższej i niższej zawartości włókna szklanego. W fazie rozwoju jest również poliamid 66 do formowania wtryskowego przeznaczony do turbosprężarek samochodowych, który również jest stabilizowany za pomocą systemu XTS2.

- W porównaniu do gatunków poliamidu 66 marki Durethan, które mają tę samą zawartość włókien szklanych, ale są stabilizowane z wykorzystaniem systemu stabilizacji termicznej H2.0, Durethan AKV35XTS2 charakteryzuje się wyższą płynnością. To sprawia, że łatwiej jest wyprodukować delikatne części o skomplikowanej geometrii i cienkich ściankach Kolejną zaletą materiału jest wysoka jakość powierzchni, która jest jeszcze lepsza niż u podobnych gatunków stabilizowanych systemem XTS1 – zauważa Thomas Linder.

W odniesieniu do nowego poliamidu 66 koncern Lanxess przeprowadził szeroko zakrojone badania dotyczące odporności na długotrwałe działanie wysokich temperatur. Właściwości te testowano w ramach badania starzenia materiału w gorącym powietrzu.

Nawet po trzech tysiącach godzin przechowywania w temperaturze 230 st. C zmniejszenie naprężenia rozciągającego przy zerwaniu było prawie niemożliwe do zmierzenia, co oznacza, że materiał utrzymywał swoją początkową wytrzymałość i sztywność pomimo wysokiego obciążenia termicznego. Materiał zaprojektowano przede wszystkim do zaawansowanych technologicznie elementów silników, które są narażone na wyjątkowo wysokie temperatury, takich jak kolektory dolotowe ze zintegrowanymi chłodnicami powietrza doładowującego lub przewody powietrza zlokalizowane w pobliżu turbosprężarki.

Do stabilizacji termicznej tworzywa Durethan Lanxess  wykorzystuje różnorodne zestawy dodatków, które są dostosowane do różnych poziomów odporności na wysokie temperatury wymaganych np. od części znajdujących się pod maską samochodu.

Uznane systemy stabilizacji XTS1 i XTS3 umożliwiają nieprzerwane korzystanie z materiału Durethan w temperaturze zbliżonej do 200 st. C. Podobnie jak w przypadku zastosowania systemu stabilizacji termicznej H3.0 system XTS3 charakteryzuje się niską zawartością metali i halogenków. Nadaje się w szczególności do części z tworzyw sztucznych, które znajdują się w bezpośrednim kontakcie z częściami metalowymi. Jest tak dlatego, że przeprowadzenie stabilizacji bez udziału metali i soli zapobiega powstawaniu korozji kontaktowej. Najczęstsze zastosowania obejmują obudowy, łączniki i listwy wtykowe - dodaje ekspert koncernu Lanxess.

Wyświetlono: 316

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej