Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Nowe prawo kosmetyczne – jakie zmiany czekają branżę?

2018-04-05  / Autor: Daria Wierzbińska, Marek Świerczyński, KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński

Prace nad projektem ustawy o produktach kosmetycznych trwają od ponad roku.

W międzyczasie organizacje branżowe zgłosiły w ramach konsultacji publicznych szereg uwag i zastrzeżeń do projektu, krytykując przedstawione rozwiązania jako nieprecyzyjne i wprowadzające zbyt dużo obciążeń dla przedsiębiorców, a także zwracając uwagę na nieproporcjonalność kar fi nansowych. Projekt przesłany przez Ministerstwo Zdrowia 12 marca 2018 r. czeka na weryfikację przez Komisj ę Prawniczą, a po jej uzyskaniu zostanie przedłożony Radzie Ministrów, co stanowi ostatni etap na poziomie rządowym, przed wniesieniem projektu do Sejmu.

Projekt w dużym zakresie doprecyzowuje prawa i obowiązki, a także kompetencje organów wynikające z rozporządzenia 1223/2009 (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L 342, 22.12.2009, s. 59–209), niemniej wprowadza również całkiem nowe dla branży kosmetycznej regulacje, a przede wszystkim określa wysokość kar za naruszenie przepisów ustawy i rozporządzenia 1223/2009.

Nowe definicje

Projekt ustawy wprowadza listę definicji odwołujących się do rozporządzenia 1223/2009, jednocześnie proponując doprecyzowanie przepisów poprzez dodanie definicji pojęć „konfekcjonowania”, „masy produktu”, „produktu gotowego”, „wytwarzania produktu” oraz „wytwórcy”. W świetle przepisów projektu wytwórcą jest każda osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wytwarza produkt kosmetyczny (art. 2 pkt 14). Przez „wytwarzanie” należy natomiast rozumieć działania prowadzące do otrzymania produktu gotowego, w tym konfekcjonowanie, nawet gdy nie odbywa się ono w tym samym miejscu, co wytworzenie masy produktu (art. 2 pkt 13). Powyższe definicje mają znaczenie z punktu widzenia projektowanego obowiązku składania wniosku o wpis zakładu wytwarzającego produkty kosmetyczne do wykazu tych zakładów (art. 6 ust. 1), określając jakie podmioty będą do tego zobowiązane. Ponadto projekt ustawy nakłada na wytwórcę, który nie jest osobą odpowiedzialną obowiązek wskazania organom nadzoru, czyli Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Handlowej, osoby odpowiedzialnej, na rzecz której wytwarza produkt kosmetyczny (art. 5).

 

Język dokumentacji i oznakowania

Art. 11 ust. 3 rozporządzenia 1223/2009 określa, że informacje zawarte w dokumentacji produktu są udostępniane w języku łatwo zrozumiałym dla właściwych organów danego państwa członkowskiego. Początkowo w projekcie ustawy wprowadzono obowiązek sporządzania dokumentacji produktu kosmetycznego w języku polskim, jednakże po zastrzeżeniach ze strony branży projektodawca dopuścił również język angielski, pozostawiając wymóg języka polskiego jedynie dla części B raportu bezpieczeństwa (art. 3 ust. 2). Raport ten sporządza się przed wprowadzeniem produktu kosmetycznego do obrotu, a minimalne elementy, które powinny się w nim znaleźć, zostały określone w załączniku I do rozporządzenia 1223/2009.

Ponadto projekt ustawy określa wymóg znakowania w języku polskim produktów kosmetycznych udostępnianych na terytorium RP, zgodnie z wymaganiami art. 19 rozporządzenia 1223/2009. Przepis ten określa obowiązkowe elementy oznakowania produktu, jak również sytuacje, kiedy określone elementy oznakowania nie muszą być umieszczane na opakowaniu lub mogą być przedstawione w formie piktogramów.

Wykaz zakładów

Jednym z nowych obowiązków, jakie projekt ustawy nakłada na przedsiębiorców, jest obowiązek składania przez wytwórcę wniosku o wpis zakładu wytwarzającego produkty kosmetyczne do wykazu tych zakładów, który będzie prowadzony przez właściwego ze względu na siedzibę zakładu państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Wniosek należy złożyć w postaci papierowej albo elektronicznej w terminie 30 dni od rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Wniosek o wpis do wykazu zakładów zawiera:
• imię, nazwisko albo nazwę (firmę) i adres wytwórcy;
• nazwę i adres zakładu wytwarzającego produkty kosmetyczne;
• określenie rodzaju i zakresu działalności,
która ma być prowadzona w zakładzie wytwarzającym produkty kosmetyczne.

Aby organy nadzoru posiadały aktualne informacje o miejscach prowadzenia zakładów wytwarzania produktów kosmetycznych, projekt ustawy nakłada na wytwórcę obowiązek składania wniosku o dokonanie zmian w wykazie zakładów w terminie 30 dni od zaistnienia zmiany danych, jak również wprowadza możliwość wykreślenia z wykazu na podstawie wniosku wytwórcy. Wzory wniosków: o wpis zakładu do wykazu zakładów, o dokonanie zmian w wykazie zakładów, o wykreślenie z wykazu zakładów, jak również wzór zaświadczenia o wpisie do wykazu zakładów zostaną określone przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia. Wzory rozporządzeń zostały opublikowane 8 lutego 2018 r.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 1/2018 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznyprawolegislacja

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie