Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Lotos opracował asfalt modyfikowany z dodatkiem kauczuku

2013-06-15

Grupa Lotos, jako pierwsza w kraju, wyprodukowała asfalt modyfikowany z dodatkiem kauczuku pochodzącego ze zużytych opon samochodowych. Wdrożona w gdańskiej rafinerii technologia produkcji „gumowego asfaltu” pozwala na szerokie zastosowanie go przy budowie warstw ścieralnych nawierzchni dróg.

Badania laboratoryjne potwierdziły, że nowy asfalt wyraźnie wydłuża żywotność nawierzchni i może stać się zamiennikiem dla asfaltów modyfikowanych polimerami. Do wyprodukowania nawierzchni asfaltowej modyfikowanej kauczukiem o długości 1 km, szerokości 6 m i grubości 4 cm, potrzeba niemal 400 opon samochodowych.

Skąd w ogóle pomysł związany ze stworzeniem takiego produktu?

Krajowy plan gospodarowania odpadami przewiduje, że większość zużytych opon trafi do odzysku, co w praktyce oznacza ich spalanie w cementowniach. Inżynierowie Lotosu uznali jednak, że odzyskany kauczuk, tak efektywnie spisujący się w oponach samochodowych narażonych na duże obciążenia, siły tarcia i warunki atmosferyczne, można ponownie wykorzystać w budowie trwałych nawierzchni asfaltowych. Po raz pierwszy innowacyjny wyrób został użyty przez firmę Skanska podczas remontu odcinka drogi krajowej nr 92 koło Kłodawy.

– Grupie Lotos udało się stworzyć lepiszcze niemal idealne. Jest ono odporne na starzenie, ma rozszerzony zakres lepko-sprężysty, podwyższoną konsystencję (lepkość) w wysokiej temperaturze użytkowej oraz wysoką elastyczność w temperaturze niskiej. Dzięki temu w niskiej temperaturze nie pęka, a w wysokiej jest elastyczne - ocenia Jan Król z Politechniki Warszawskiej. – Do tej pory produkcja lepiszczy gumowo-asfaltowych wymagała skomplikowanych urządzeń, co ograniczało zastosowanie tej technologii Główną zaletą lepiszcza opracowanego przez Grupę Lotos jest możliwość transportu asfaltu na dalekie odległości. W przypadku asfaltów modyfikowanych gumą istnieje zagrożenie, że granulat asfaltowy będzie się segregował. Lotos opracował jednak technologię, w której ten problem został wyeliminowany – dodaje Jan Król.

– Asfalty modyfikowane gumą są popularne w krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej. Dlatego kilka lat temu rozpoczęliśmy badania mające na celu opracowanie lepiszcza asfaltowego z dodatkiem gumy, produkowanego w rafinerii. Chcieliśmy stworzyć odpowiednik stosowanego dziś asfaltu modyfikowanego polimerami, klasyfikowanego wg normy EN 14023. Nowy produkt nie stwarza trudności w transporcie i magazynowaniu, a w zastosowaniach drogowych ma parametry użytkowe nie gorsze niż asfalt modyfikowany polimerami – komentuje Agnieszka Kędzierska, specjalista ds. technologii nawierzchni asfaltowych w spółce Lotos Asfalt.


Lotosbudownictwokauczuk

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie