Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Lotos gotowy do wielkiego remontu

2017-02-27

Od 3 marca do 15 kwietnia br. w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos zostanie przeprowadzony postój remontowy, do którego firma przygotowuje się od półtora roku. Będzie to największy remont w historii firmy.

Głównym celem postoju remontowego „Wiosna 2017" jest zapewnienie rafinerii w Gdańsku dalszego bezpiecznego funkcjonowania oraz wzrost efektywności urządzeń na instalacjach.

- Aby klienci bez zakłóceń otrzymywali najlepsze w Europie paliwa i produkty naftowe, wytwarzane w instalacjach gdańskiej rafinerii, pion handlowy koncernu Lotos zgromadził dodatkowe zapasy, które pozwolą na zaspokojenie stale rosnącego zapotrzebowania na produkty firmy. Lotos dysponuje jedną z najnowocześniejszych rafinerii w Europie, a obecnie realizuje kolejną wielką inwestycję – Projekt EFRA, który sprawi, że osiągnie jeszcze wyższy poziom doskonałości technologicznej, znacznie pogłębiając przerób ropy i całkowicie zaprzestając produkcji wysokosiarkowego oleju opałowego. Zamiast tego paliwa, Lotos wyprodukuje dodatkowo ok. 900 tys. ton paliw motorowych oraz koks. Podczas postoju, obok typowych prac remontowych, nastąpi połączenie nowych instalacji Projektu EFRA z istniejącą infrastrukturą oraz zrealizowanych zostanie kilka dużych zadań modernizacyjnych, zwiększających efektywność instalacji – podkreśla Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu ds. produkcji w Grupie Lotos.

Główne prace modernizacyjne dotyczyć będą trzech instalacji destylacji ropy. W efekcie czego wzrośnie ich efektywność przerobu i produkcja najcenniejszych, lżejszych frakcji ropy naftowej, z których Lotos produkuje paliwa motorowe. Ponadto przeprowadzenie prac remontowych zwiększy elastyczność w doborze przerabianych gatunków ropy naftowej, co powinno przynieść firmie korzyści ekonomicznie.

Rafineria Lotosu, przerabiająca rocznie 10,5 mln ton ropy naftowej, pracuje cały rok przy wykorzystaniu średnio ponad 99% mocy projektowych. Dzięki temu firma sprzedaje ponad 11 mln ton paliw rocznie, co przekłada się na ponad 30% udziału w krajowym rynku paliw. Zbliżający się remont, który będzie największym tego rodzaju przedsięwzięciem w historii firmy, obejmie w pełnym zakresie m.in. instalacje zbudowane w zakończonym w 2011 r. Programie 10+ i w założeniu zapewni nieprzerwane funkcjonowanie rafinerii przez najbliższe cztery – pięć lat. Ten pięcioletni, a więc o rok dłuższy niż standardowo, okres eksploatacji instalacji ma zostać osiągnięty dzięki wdrażanemu w rafinerii programowi RBI (Risk Based Inspection), zapewniającemu ocenę stanu technicznego rurociągów i aparatów rafineryjnych w oparciu o analizę ryzyka.

Postój remontowy „Wiosna 2017" wymaga zatrudnienia ok. 3 tys. pracowników z firm zewnętrznych, którzy będą pracować nieprzerwanie przez sześć tygodni w marcu i kwietniu, w wyniku czego, wraz z osobami odpowiedzialnymi za powstanie instalacji Projektu EFRA, w gdańskiej rafinerii pracować będzie jednocześnie blisko 5 tys. osób.

Tak ogromne wyzywanie wymagało żmudnych i precyzyjnie zaplanowanych przygotowań techniczno-logistycznych. Dlatego planowaniem postoju remontowego zajmuje się od półtora roku stuosobowy zespół inżynierów reprezentujący wszystkie branże. Zakres remontu „Wiosna 2017" obejmuje bowiem 55 instalacji, 2,5 tys. aparatów i rurociągów oraz ponad 3,5 tys. urządzeń i armatury. Oprócz przeglądów, wymiany aparatów i urządzeń, napraw i czyszczenia rurociągów i aparatów, wykonane zostaną pod nadzorem inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego dziesiątki tysięcy rewizji, kontroli i badań diagnostycznych urządzeń, w celu dopuszczenia do dalszej eksploatacji.

– Jesteśmy dobrze przygotowani technicznie i organizacyjnie do tego największego w firmie przedsięwzięcia, dzięki doświadczeniu z poprzednich remontów i długotrwałym konsekwentnym przygotowaniom. Mamy sztab doświadczonych pracowników z pionu techniki i produkcji oraz służb pomocniczych, a także sprawdzonych wykonawców, zapewniających wysoką jakość, terminowość i bezpieczeństwo - deklaruje Tomasz Branicki, dyrektor ds. techniki w Grupie Lotos.


Grupa Lotos

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie