Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kompozyty wzmacniane włóknem ciągłym w Mercedesie

2017-03-16

Koncern Lanxess poinformował o współpracy z Mercedesem. Polega ona na dostarczeniu termoplastycznego materiału kompozytowego wzmacnianego włóknami ciągłymi, z którego to wyprodukowany został modułowy stelaż do kabrioletu Mercedes-Benz klasy S.

Dzięki zastosowaniu termoplastycznych materiałów kompozytowych wzmacnianych włóknami ciągłymi można zaprojektować części strukturalne o dużej powierzchni w taki sposób, aby miały bardzo cienkie ścianki i niską wagę. Takie części mogę spełniać wiele różnych funkcji, tak jak pokazuje to nowy modułowy stelaż o grubości zaledwie jednego milimetra, przeznaczony do kabrioletu Mercedes-Benz klasy S. Część ta jest wyposażona w różnorodne kontrolery. Stelaż jest wytwarzany w procesie hybrydowego formowania wtryskowego z półproduktu Tepex dynalite 102 RG600(2)/47%, czyli kompozytu poliamidu 6 wzmocnionego ciągłymi włóknami. W rezultacie otrzymywany jest komponent, który waży ok. 50% mniej niż jego aluminiowy poprzednik. Ponadto niska masa i integracja różnych funkcji ułatwiają montaż, co przekłada się na dodatkowe oszczędności.

- Modułowy stelaż mierzy 0,5 x 0,5 m i jest montowany pod bagażnikiem. Został opracowany przez Mercedes-Benz Cars Development wraz z kilkoma partnerami. Koncern Lanxess opracował koncepcję mechanicznej konstrukcji tej części i sprawdził różne scenariusze obciążenia. Producent modułowego stelaża, Pöppelmann Kunststofftechnik był odpowiedzialny za rozwiązania z zakresu inżynierii szczegółowej, takie jak integracja funkcji, opracowanie w pełni automatycznego, jednoetapowego procesu hybrydowego formowania wtryskowego oraz pozyskanie zatwierdzeń dla części. Forma została wykonana przez Georg Kaufmann Formenbau AG – opowiada Julian Haspel, kierownik ds. kluczowych klientów w koncernie Lanxess. – Stelaż mógłby zostać wyprodukowany w ramach prostego procesu formowania wtryskowego. Ze względu jednak na dużą powierzchnię, musiałby mieć grubsze ścianki, aby ciśnienie wtryskiwania było odpowiednio niskie. Chociaż i tak osiągnięto by znaczne zmniejszenie wagi w porównaniu do części wykonanej z aluminium, to jednak istniała możliwość uzyskania jeszcze lepszego wyniku. W związku z tym do produkcji jeszcze lżejszej części zdecydowano się na wykorzystanie procesu hybrydowego formowania wtryskowego. Konieczne są do tego preformy z materiału Tepex dynalite, które są podgrzewane, uplastyczniane i formowane w ramach jednoetapowego procesu, a następnie obtryskiwane materiałem Durethan BKV 30 H2.0, czyli poliamidem 6 wzmocnionym włóknami szklanymi, produkowanym przez koncern Lanxess. Pomimo jej rozmiaru gorącą i miękką preformę można przenosić w sposób bezpieczny i w  odpowiedni sposób umieścić ją w formie. Zapewnia to stabilny proces produkcji – dodaje Julian Haspel, kierownik ds. kluczowych klientów w koncernie Lanxess.

Po udanym zakończeniu tego projektu Lanxess pracuje obecnie z innymi dostawcami komponentów i producentami samochodów nad realizacją dodatkowych stelaży modułowych o dużej powierzchni, wytwarzanych z materiałów kompozytowych. Dzięki jego wysokiej sztywności, wytrzymałości i dobrym właściwościom w zakresie drapowania, najprawdopodobniej będzie można wykorzystać materiał Tepex do produkcji uchwytów mocujących, które mają skomplikowany kształt ze względu na ograniczoną przestrzeń przeznaczoną na instalację. W tym kontekście, części wykonane w całości z tworzyw sztucznych zapewniają dodatkową przewagę w postaci dobrych właściwości tłumienia (właściwości NVH, czyli dotyczące hałasu, drgań i innych uciążliwych czynników).


Lanxessprzemysł motoryzacyjnykompozyty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie