Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Innowacyjność w polskim przemyśle chemicznym

2018-01-22  / Autor: Dominik Wójcicki

Firmy chemiczne odpowiedzialne za produkcję chemikaliów i wyrobów chemicznych są jednymi z najbardziej innowacyjnych w naszym kraju. Takie wnioski przynosi najnowszy raport Głównego Urzędu Statystycznego, poświęcony działalności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw.

Publikacja prezentuje wyniki zrealizowanych w 2017 r. badań działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych. Badaniem objęto okres od 2014 r. Z zestawienia dowiadujemy się, że względem poprzedniego badania, sektor chemiczny podniósł poziom swojej innowacyjności.

Aktualnie aktywne innowacyjnie przedsiębiorstwa przemysłowe oraz usługowe – bez podziału na branże - stanowią odpowiednio 20,3% oraz 14,5% ogólnej liczby tych podmiotów (wobec 18,9% i 10,6% w latach 2013-2015). Przy czym, tak jak w poprzednim okresie badawczym, największy odsetek podmiotów aktywnych innowacyjnie występuje wśród dużych przedsiębiorstw o liczbie pracujących ponad 250 osób.

Bez podziału na branże, w polskiej gospodarce, udział innowacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych wynosi 18,7%, a usługowych – 13,6%. W przypadku przedsiębiorstw przemysłowych wartość ta jest wyższa o 1,4 punktu procentowego niż w latach 2013-2015, a dla przedsiębiorstw usługowych – o 3,9 p.p. wyższa.

Obecnie udział przedsiębiorstw przemysłowych aktywnych innowacyjnie i innowacyjnych w przetwórstwie przemysłowym jest najwyższy w dziale „Produkcja wyrobów farmaceutycznych”. W poprzednim okresie badawczym udział ten był najwyższy w dziale „Produkcja koksu i produktów rafinacji ropy naftowej”.

Jak na tle całego polskiego przemysłu wygląda branża chemiczna?

Wśród przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie „Produkcja chemikaliów i wyrobów chemicznych” zajmuje czwarte miejsce. Aktywnych innowacyjnie jest 43,8% takich podmiotów. Oznacza to, że tyle z nich wdrożyło przynajmniej jedną innowację produktową lub procesową bądź prowadziło działalność innowacyjną zaniechaną lub niezakończoną (w tym działalność badawczo-rozwojową, która nie jest bezpośrednio związana z tworzeniem konkretnej innowacji).

Jednocześnie 39,8% firm chemicznych jest przedsiębiorstwami innowacyjnymi. Branża chemiczna również w tej klasyfikacji plasuje się na czwartym miejscu.

Gdy analizuje się działalność spółek chemicznych, to 33,3% z nich wprowadza nowe lub istotnie ulepszone produkty, 29,8% nowe lub istotnie ulepszone procesy, a 39,8% istotnie ulepszone produkty i procesy.

Jednym z analizowanych w raporcie parametrów były tzw. innowacje organizacyjne. Rzecz dotyczy wdrożenia nowej metody organizacji w zakresie praktyk biznesowych, organizacji miejsca pracy bądź relacji ze środowiskiem zewnętrznym. Celem wdrażania innowacji organizacyjnych jest zwiększenie sprawności funkcjonowania firmy poprzez redukcję kosztów administracyjnych i/lub transakcyjnych, poprawę satysfakcji pracowników ze sposobu zorganizowania miejsca pracy, a także redukcja kosztów dostawy zaopatrzenia. Okazuje się, że tego typu innowacje były w ostatnich trzech latach udziałem 18,3% przedsiębiorstw chemicznych, co daje branży piąte miejsce w zestawieniu sektorów najchętniej wdrażających tę formę innowacji.

Przemysł chemiczny jest natomiast najchętniej stosującym w naszym kraju tzw. innowacje marketingowe. Chodzi o opracowanie nowej metody marketingowej, która bierze się z nowej koncepcji lub strategii, istotnie różniącej się od dotychczas stosowanej przez przedsiębiorstwo. Może być ona związana z promocją produktów, zmianą wyglądu, polityką cenową. Innowacja marketingowa dotyczy również twórczej modyfikacji wizerunku danego produktu lub opakowania. W przypadku firm chemicznych tego rodzaju aktywnością wykazuje się 23,4% podmiotów. W żadnej innej branży nie ma ich więcej.

Z kolei udział przychodów ze sprzedaży produktów nowych lub istotnie ulepszonych w przychodach ze sprzedaży ogółem w produkcji chemikaliów i wyrobów chemicznych sięga 9%. To stosunkowo niewiele, tym bardziej, że dla dziewięciu innych sektorów jest on wyższy.

Łączne nakłady na działalność innowacyjną w firmach zajmujących się – to ujęcie zbiorcze – produkcją koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, produkcją chemikaliów i wyrobów chemicznych i wyrobów farmaceutycznych, a także wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych sięgają w skali roku 4,035 mld zł, co stanowi 14,2% wszystkich nakładów ponoszonych w polskim przemyśle na działalność innowacyjną.

Dokładnie jedna czwarta przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie, odpowiedzialnych za produkcję chemikaliów i wyrobów chemicznych, otrzymało w ostatnich trzech latach publiczne wsparcie na działalność innowacyjną. Natomiast 43,5% przedsiębiorstw chemicznych współpracowało po 2014 r. z innymi przedsiębiorstwami lub instytucjami w zakresie działalności innowacyjnej. Dla siedmiu innych branż ten wskaźnik jest wyższy niż dla branży chemicznej. Branża chemiczna jest natomiast jedną z wiodących w kraju – czwarte miejsce – jeśli chodzi o wprowadzanie innowacji w odniesieniu do logistyki. Robi tak 11,1% firm z tego sektora.


przemysł chemicznybadania i rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie