Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Innowacje i kierunki rozwoju obserwowane na rynku kosmetycznym

2018-06-22

Od wielu lat Europa odgrywa kluczową rolę w rozwoju produktów kosmetycznych. Duży udział ma w tym świat naukowy, sprawiając, że praktycznie każdy segment rynku kosmetycznego jest wysoce innowacyjny.

Programy badawczo-rozwojowe obejmują wszystkie możliwe aspekty piękna i dobrego samopoczucia, począwszy od badań zachowań konsumenckich, biologii skóry, włosów, zębów i jamy ustnej, po innowacyjne technologie i lepsze metody zrównoważonego rozwoju. Takie wspólne działanie pomaga w opracowaniu najlepszych składników, dodatków, które są jednocześnie bezpieczne dla ludzi i środowiska naturalnego. Celem jest stworzenie lub ponowne opracowanie produktów odpowiadających na nieustannie zmieniające się oczekiwania konsumentów. Całkowite wydatki na badania i rozwój w Europie szacuje się na 2,35 mld euro (2017). Można też dość śmiało stwierdzić, że innowacje w branży kosmetycznej są długoterminowe. Często potrzeba ponad pięć lat, aby wprowadzić nowy produkt na rynek. Dodatkowo, każdego roku średnio jedna czwarta wszystkich produktów kosmetycznych trafiających na rynek jest ulepszana, a nawet zupełnie zmieniana. Działalność patentowa jest użytecznym wskaźnikiem dla innowacji: duża część patentów przyznawanych w Unii Europejskiej dotyczy produktów z branży kosmetycznej (rekord stanowi 10% wszystkich patentów przyznanych w UE w roku 2009 r.).

Chociaż wprowadzanie innowacji w branży kosmetycznej jest procesem ciągłym, to tzw. rewolucyjne przełomy są dużą rzadkością. Duże firmy kosmetyczne mają portfel obejmujący średnio około 10 000 różnych produktów kosmetycznych. Każdego roku przeformułowują od 25% do 30% swoich produktów. Wśród tych zmian około 10% zależna jest od surowców i dodatków, które są nowe na rynku lub wcześniej nie były kierowane do przemysłu kosmetycznego. Globalni producenci co roku wprowadzają około 80 nowych składników do swoich produktów, podczas gdy małe i średnie firmy wprowadzają średnio 22 (w swoim portfelu mają od 40 do 160 produktów).

Kwestia innowacji w przemyśle kosmetycznym jest naprawdę imponująca, ale dopiero XXI wiek przedstawi zupełnie nowy obraz branży wobec innowacji i odkryć naukowych. Niektórzy naukowcy tworzą nowe produkty na bazie tradycyjnych surowców (np. żeń-szenia). Z drugiej strony naukowcy wykorzystują materiały na poziomie molekularnym (nanotechnologie), aby opracowywać zupełnie nową generację składników, obecnych nie tylko w produktach kosmetycznych, np. w produktach chroniących przed słońcem, ale również w medykamentach, elektronice i telekomunikacji.

Poniżej lista przedstawiająca kilka niezwykłych zmian w głównych kategoriach produktów:

  • Ochrona przeciwsłoneczna: filtry słoneczne zawierające ustalony stosunek filtrów UVB (stanowi 5% promieniowania ultrafioletowego, które dociera do ziemi; jest zatrzymywane przez chmury i szkło, wnika w naskórek, odpowiada za opalanie się, oparzenia słoneczne, reakcje alergiczne, a nawet nowotwory skóry) i UVA (stanowi 95% promieniowania ultrafioletowego, które dociera do powierzchni ziemi; odpowiedzialne jest za tworzenie się wolnych rodników); produkty o lekkich i przezroczystych teksturach, rozpylane bezpośrednio na skórę produkty przeciwsłoneczne, produkty o SPF 50+.
  • Pielęgnacja ciała: plastry kosmetyczne stanowiące system dostarczania odpowiednich składników przez skórę; zwiększone stosowanie produktów ekologicznych; postęp naukowy w zakresie przeciwdziałania/zwalczania nadmiernej potliwości.
  • Kosmetyki dekoracyjne: naturalne, oparte na minerałach kosmetyki oferujące pełne, ale lekkie pokrycie; podkłady ułatwiające oczyszczanie skóry; produkty, które dostosowują się do cech indywidualnych skóry.
  • Pielęgnacja skóry: badania nad komórkami macierzystymi, które pomagają w pielęgnacji skóry na poziomie molekularnym, koncentrując się na ochronie DNA.
  • Higiena jamy ustnej: nowe, lepsze zrozumienie płytki nazębnej, jako biofilmu3D, co umożliwia opracowanie nowej generacji produktów do zwalczania płytki nazębnej.
  • Perfumy: poprawa metod analitycznych, która umożliwia wykorzystanie naturalnych składników.
  • Pielęgnacja włosów: poprawa dostarczania aktywnych składników i umożliwienie wykorzystanie naturalnych i organicznych składników; innowacyjna technologia wykorzystująca keratynę włosową do naprawy i odbudowy zniszczonych struktur włosów.

Ostatecznie jednak, to pragnienie konsumentów i potrzeba nowych, lepszych i zdecydowanie bezpieczniejszych produktów napędza chęć ciągłego wprowadzania innowacji. Jednak przy każdej nowej zmianie zdolność do udoskonalania staje się coraz trudniejsza. Dawno minęły czasy, kiedy największe oczekiwania były związane z produktami eliminującymi ze skóry nieprzyjemny zapach.

Choć świat jest coraz bardziej zespolony, to paradoksalnie jest również coraz bardziej lokalny i indywidualny. Konsumenci szukają produktów, które są kierowane do nich. Dla branży kosmetycznej oznacza to zaspokojenie zapotrzebowania na produkty dostosowane do różnych czynników indywidualnych, takich jak wiek, płeć, pochodzenie etniczne, obszary geograficzne i klimat, styl życia, zdrowie i dobre samopoczucie.

Jednocześnie konsumenci są coraz bardziej świadomi kwestii związanych z ochroną środowiska, kwestii społecznych oraz etycznych konsekwencji konsumpcji i produkcji. Oczekują, że firmy podzielają ich obawy, a w konsekwencji branża zobowiąże się do odpowiedzialnego wykorzystywania zasobów naturalnych w rozwoju i produkcji w ramach wszystkich łańcuchów wartości. To daje nowy poziom innowacyjności we wszystkich obszarach branży kosmetycznej.

 

Źródło: Cosmetics Europe The Personal Care Association


przemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie