Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Gazoport w Świnoujściu już działa

2016-06-18

Terminal LNG w Świnoujściu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego rozpoczął komercyjną działalność.

Do Świnoujścia przypłynął pierwszy statek z komercyjnymi dostawami skroplonego gazu ziemnego. Dostawa LNG realizowana jest na podstawie Umowy Regazyfikacyjnej zawartej w marcu 2010 r. pomiędzy spółkami Polskie LNG a PGNiG. Dostawcą surowca jest katarska firma Qatargas Operating Company Limited.

Wyczarterowany przez Qatargas statek typu Q-flex dostarczył 210 tys. m3 skroplonego gazu (LNG). Metanowiec to jedna z największych jednostek wpływających do Świnoujścia: ma 315 m długości, 50 m szerokości i zanurzenie na poziomie 12,5 m. Rozładunek LNG zajął ok. 24 godzin. W tym czasie odbywało się wypompowywanie surowca ze statku do zbiorników położonych w części lądowej Terminalu LNG, które łącznie mają pojemność 320 tys. m3. Transport gazu po dokonaniu procesu regazyfikacji, czyli zmianie postaci płynnej na gazową zapewni ponad 120 mln m3 surowca, który zostanie wtłoczony w krajową sieć przesyłową.

Pierwsza komercyjna dostawa poprzedzona została szeregiem testów. W grudniu 2015 r., a następnie w lutym 2016 r. do Świnoujścia przypłynęły statki z dostawami surowca przeznaczonego na testowy rozruch i uruchomienie instalacji.

PGNiG ma zarezerwowane dla siebie 65% pojemności terminalu. Już teraz wiadomo, że kolejna dostawa gazu z Kataru odbędzie się w lipcu 2016 r. Następnie gazowce mają przypływać do Świnoujścia raz w miesiącu i mają to być dostawy regularne. Oprócz tych wykonywanych w ramach kontraktu z partnerem z Kataru, terminal przyjmować będzie także ładunki sprowadzane w oparciu o umowy krótkoterminowe. Pierwszy z takich ładunków odebrany zostanie od firmy Statoil jeszcze w tym miesiącu. Będzie to 140 tys. m3 LNG z norweskiego portu Melkoya.

Terminal LNG w Świnoujściu to jeden z najważniejszych elementów budowania niezależności energetycznej Polski i dywersyfikacji źródeł pozyskiwania gazu. Może dostarczać do polskiej sieci przesyłowej do 5 mld m3 gazu rocznie. Jest jedyną tej wielkości jednostką w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej. Za budowę inwestycji odpowiedzialna była spółka Polskie LNG, której właścicielem jest Gaz-System. W ramach projektu w Świnoujściu powstały następujące składowe: nowy falochron o długości ok. 3 km; nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m3 LNG do ok. 217 tys. m3 LNG  (Q-flex); dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m3); instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.

Jednocześnie wraz z komercyjnym uruchomieniem gazoportu nadano mu imię Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W uzasadnieniu decyzji podkreślono, że wzmocnienie pozycji naszego kraju na mapie energetycznej Europy było jednym z głównych celów politycznej aktywności zmarłego prezydenta. To właśnie za czasów prezydentury Lecha Kaczyńskiego zapoczątkowano projekt budowy terminala LNG. Przygotowany 22 maja 2006 r. przez Radę Bezpieczeństwa Narodowego, czyli konstytucyjny organ doradczy Prezydenta RP, dokument zawierał zalecenia dotyczące warunków inwestycji.


gaz ziemnyPolskie LNG

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Komentarze
HelenaBardzo się cieszę że to śp. Prezydent Kaczyński jest patronem gazoportu. Zasłużył sobie. Piękna uroczystość w dniu jego urodzin.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie