Nowości - Tworzywa sztuczne ze świata

Evonik: nowa technologia produkcji kompozytów

23.01.2017

Koncern Evonik opracował nową technologię produkcji części kompozytowych, dzięki której korzyści osiągać ma branża samochodowa.

Przemysł motoryzacyjny coraz częściej poszukuje materiałów kompozytowych, których użycie pomogłoby zarówno w ograniczeniu masy pojazdu, jak i zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla. Zazwyczaj jednak materiały te znajdują swoje zastosowanie w pojazdach luksusowych, ponieważ ich użycie jest kosztowne oraz technologicznie skomplikowane. Najnowsze osiągnięcie Evonika może jednak – jak przekonują przedstawiciele firmy – zmienić ten niekorzystny układ. Oto bowiem niemiecki koncern chemiczny opracował metodę, w oparciu o którą stosowanie kompozytów w przemyśle motoryzacyjnych ma stać się sprawą powszechną. Technologia o nazwie PulPress służyć ma do produkcji skomplikowanych wyprasek powstających przy użyciu kompozytów i odbywać się w „rozsądnej cenie”.


Metoda PulPress łączy dwie tradycyjne techniki produkcyjne stosowane w przemysle kompozytowym: formowanie tłoczne oraz pultruzję, czyli metodę przeciągania włókna, polegającą na wytwarzaniu sposobem ciągłym profili kompozytowych o różnych kształtach przekroju (pełnym, otwartym i zamkniętym). Obie te techniki, w połączeniu ze sobą, tworzą zautomatyzowany, ciągły proces produkcji części kompozytowych. Najważniejszym surowcem w procesie jest dostarczany przez Evonik materiał o nazwie handlowej Rohacell. To pianka strukturalna na bazie polimetakrylimidu, stosowana we wzmacnianych włóknem elementach kompozytowych do lekkich zastosowań.  Używana jest jako materiał rdzeniowy w konstrukcjach przekładkowych pomiędzy dwiema warstwami poszycia wzmocnionego włóknem szklanym lub węglowym. W wyniku sięgania po nią otrzymywane są niezwykle sztywne i lekkie detale odporne na ekstremalne naprężenia. Dobra przetwarzalność pianki obniża również koszty materiałów przekładkowych.

Podstawowe aspekty nowego procesu produkcyjnego to elastyczność projektowania oraz nawet o 60% niższe koszty produkcji w stosunku do elementów stalowych. Materiał powstały w oparciu o proces PulPress lepiej wypada także w testach zderzeniowych. Części wykonane przy użyciu nowej technologii Evonika mają być nawet o 75% lżejsze od tradycyjnych konstrukcji stalowych. Firma informuje, że wypraski stworzone wedle nowej technologii już wkrótce trafią do produkcji masowej.

 

Wyświetlono: 1043

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej