2017-10-03
Branża chemii gospodarczej notuje w naszym kraju stabilny wzrost.
W 2016 r. branża chemii gospodarczej w Polsce zanotowała pozytywne wyniki, zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu sprzedaży. Było to efektem tego, iż konsumenci chętniej „ułatwiali sobie życie” i szukali produktów, które usprawnią wykonywanie obowiązków domowych. Z kolei stabilny wzrost dochodów społeczeństwa powodował, że ludzie nie bali się inwestować w produkty lepszej jakości. Także rodzaj opakowania produktu był ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie – konsumenci w naturalny sposób skłaniali się ku temu, kto miał atrakcyjne oraz wygodne w użyciu opakowanie – tłumaczy Eka Barcys, analityk w firmie Euromonitor International.
Z udostępnionych prze nią danych dowiadujemysię, że wartość sprzedaży w polskiej branży chemii gospodarczej w 2016 r. wyniosła 4,8 mld zł i tym samym zanotowała niemal 2% wzrost w porównaniu z rokiem 2015. Według prognoz Euromonitor International, w ciągu najbliższych pięciu lat średnia roczna stopa wzrostu utrzyma się na podobnym poziomie, jak w 2016 r.
Największą kategorią pod względem wartości sprzedaży pozostają środki piorące i generują one ok. 43% wszystkich przychodów. Na kolejnej pozycji plasują się środki do mycia naczyń oraz produkty do czyszczenia powierzchni, które odpowiadają za 15% wartości rynku (każdy z segmentów). Kategorią, która generuje natomiast najmniejsze przychody są wybielacze i nie zanosi się, aby ten stan rzeczy zmienił się w najbliższej przyszłości.
W ocenie Eki Barcys, szacuje się, że polscy konsumenci wykorzystują wybielacz przede wszystkim jako płyn do dezynfekcji toalet i innych powierzchni, a także do prania. Mimo szerokich możliwości zastosowania produktu, Polacy unikają go ze względu na wysoką zawartość chloru, a co za tym idzie, na potencjalnie zły wpływ na zdrowie.
Główną kategorią w branży chemii gospodarczej są środki piorące, które generują ponad 40% wszystkich przychodów. Wśród produktów z tej kategorii największa część sprzedaży przypada na różnego rodzaju produkty do prania: proszki, tabletki i płyny, następne w kolejności są środki do zmiękczania tkanin. Łączną 5% wartość przychodów generują środki do czyszczenia dywanów oraz pozostałe produkty, takie jak np. produkty zmiękczające wodę, środki do prania zasłon, środki ułatwiające prasowanie i inne.
- Wybierając środki piorące, konsumenci w 2016 r. zwykle kierowali się wygodą ich użycia oraz możliwością zminimalizowania czasu, który spędza się na wykonywaniu obowiązków domowych. Z tego względu wszelkie produkty, które zapewnią szybkie i efektywne sprzątanie są „na fali”. Polacy chętnie sięgają także po nowinki, takie jak np. chusteczki wyłapujące kolor. W ślad za trendem „convenience” podążają produkty do prania, a konkretnie kapsułki z płynnym detergentem, które aktualnie zaliczają się do najszybciej rosnącej kategorii w branży chemii gospodarczej. W 2016 r. segment ten zanotował 14% wzrost w ujęciu wartościowym. Kategorią z ponad 3% spadkiem wartości sprzedaży były w ubiegłym roku proszki do prania. Naturalnie część konsumentów nadal kupuje tradycyjne proszki (głównie do prania rzeczy delikatnych, dziecięcych ubranek czy do prania ręcznego), natomiast zauważyć należy, że są one stopniowo wypierane przez produkty w płynie i w kapsułkach. Jeżeli chodzi o cenę produktów z tej kategorii, to przez cały miniony rok utrzymywała się ona na podobnym poziomie. Jednym z wyjątków są wspomniane już kapsułki do prania, których średnia cena minimalnie spadła, głównie ze względu na większą konkurencję w kategorii oraz coraz większą aktywność marek własnych, takich jak np. Domol firmy Rossmann – wyjaśnia Eka Barcys z firmy Euromonitor International.
Według szacunków Euromonitor International, najwyższe średnie roczne współczynniki wzrostu (CAGR w wyrażeniu wartościowym) w latach 2016-2021 zanotują takie kategorie, jak kapsułki do prania – ok. 5% CAGR oraz skoncentrowane płyny do prania – 3% CAGR, a spadki dotkną mydeł oraz proszków do prania. Naturalnie jest to związane z wygodą zastosowania kapsułek oraz płynów, ale przede wszystkim z rosnącą penetracją pralek w kraju, która w 2016 r. wyniosła 95,5%.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...