Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Cztery cele Europejskiej Agencji Chemikaliów

2016-03-31

Europejska Agencja Chemikaliów z siedzibą w Helsinkach przedstawiła program prac na 2016 r. Organizacja ma obowiązek działania na rzecz bezpiecznego stosowania chemikaliów i wdrażania ustawodawstwa UE w zakresie substancji chemicznych.

Rolą ECHA jest pomaganie przedsiębiorstwom w przestrzeganiu ustawodawstwa, propagowanie bezpiecznego stosowania chemikaliów, przekazywanie informacji na temat chemikaliów i zajmowanie się chemikaliami wzbudzającymi obawy. W 2016 r. priorytety Agencji obejmują cztery cele strategiczne.

Cel 1 -  Maksymalne zwiększenie dostępności wysokiej jakości informacji w celu zapewnienia bezpiecznej produkcji i bezpiecznego stosowania chemikaliów

Obecny rok jest kluczowym w kontekście przygotowania do ostatniego terminu rejestracji określonego w rozporządzeniu REACH. Do 2018 r. przedsiębiorstwa produkujące lub importujące chemikalia w ilości co najmniej 1 tony rocznie muszą zarejestrować swoje substancje. Wiele z nich to małe i średnie firmy.

W celu pomocy im w przygotowywaniu rejestracji, ECHA opracuje nową generację narzędzi informatycznych do sporządzania i składania dokumentacji. Dalsze wsparcie przeznaczone dla MŚP będzie udzielane poprzez praktyczne wskazówki, wytyczne i sieć krajowych centrów informacyjnych. Dzięki temu ECHA chce, aby nowi rejestrujący, już przed końcem tego roku, zaczęli składać dokumenty w ramach terminu określonego na 2018 r.

Agencja informuje ponadto, że wraz z partnerami branżowymi opracowała inne narzędzia wsparcia i szablony przeznaczone dla dalszych użytkowników substancji chemicznych i dla podmiotów rejestrujących. Mają one służyć przekazywaniu informacji na temat użycia substancji i warunków stosowania w łańcuchu dostaw.

W celu poprawy bezpieczeństwa chemikaliów ECHA sprawdza też dokumentacje rejestracyjne pod kątem ich zgodności z przepisami. Skupia się na substancjach, które mają największy wpływ na zdrowie ludzi i środowisko. Jednocześnie zachęca przedsiębiorstwa do ulepszania i aktualizowania ich dokumentacji rejestracyjnych. Ocenia również wszystkie wnioski dotyczące badań substancji prowadzonych na zwierzętach kręgowych.

Do 1 czerwca 2016 r. ECHA zakończy rozpatrywanie wszystkich wniosków dotyczących badania złożonych w terminie rejestracji przypadającym w 2013 r.

Cel 2 -  Mobilizowanie organów do inteligentnego wykorzystywania informacji w celu identyfikowania i rozwiązywania problemów z chemikaliami wzbudzającymi obawy

ECHA i władze państw członkowskich monitorują bazy danych i wyszukują potencjalnie niebezpieczne chemikalia. Podejmują decyzje o właściwym instrumencie oceny (sprawdzenie zgodności z przepisami lub ocena substancji) bądź środkach zarządzania ryzykiem (ograniczenia, zezwolenia lub zharmonizowana klasyfikacji i oznakowanie) w celu radzenia sobie z problemami. Oczekuje się, że w 2016 r. o wiele więcej substancji będzie objęte tymi środkami.

ECHA przewiduje ponadto, że jeszcze w tym roku złożonych zostanie wiele wniosków o udzielenie zezwolenia na stosowanie niebezpiecznych substancji chemicznych. Przed przygotowaniem opinii na temat udzielenia zezwolenia Agencja chce gromadzić informacje o alternatywnych, bezpieczniejszych substancjach lub technikach.

Cel 3 -  Podejmowanie wyzwań naukowych poprzez pełnienie funkcji ośrodka wspierającego budowanie naukowych i regulacyjnych zdolności państw członkowskich, instytucji europejskich i innych podmiotów

ECHA zapewnia, iż rozwija swoje możliwości naukowe zgodnie z własną regulacyjną strategią naukową. W 2016 r. obejmuje ona m.in. ramy przekrojowej oceny dotyczącej działań środowiskowych; prace w zakresie regulacyjnego dopuszczania nowych metod badania służące unikaniu badań na zwierzętach; oraz poprawę jakości danych dotyczących nanomateriałów w dokumentacjach rejestracyjnych.

Szacunkowe wielkości na 2016 r.

Maksymalne zwiększenie dostępności wysokiej jakości danych:

  • Przesłane dokumentacje rejestracyjne (w tym aktualizacje) - 10 000,
  • Zapytania (dotyczące rejestracji) - 1 600,
  • Wnioski o stosowanie nazwy alternatywnej – 100,
  • Zgłoszenia PPORD (badania dotyczące produktów i procesu  produkcji oraz ich rozwoju) – 300,
  • Decyzje o weryfikacji zgodności – 180,
  • Propozycje przeprowadzenia badań – 250,
  • Kontrole następcze po ocenie dokumentacji – 350.

Cel 4 - Realizacja aktualnych i nowych zadań ustawodawczych w sposób sprawny i skuteczny przy jednoczesnym dostosowaniu się do przyszłych ograniczeń zasobów

ECHA przekonuje, iż tworzy swoje systemy informatyczne z zamiarem wpierania przedsiębiorstw oraz w celu usprawnienia swoich wewnętrznych procesów administracyjnych. Jednocześnie Agencja przyznaje, iż wspiera państwa członkowskie w prowadzonych przez nie pracach w ramach programu przeglądu substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie produktów biobójczych oraz w sporządzaniu stosownych opinii przez Komitet ds. Produktów Biobójczych. Organizacja dążyć ma do wypracowania skutecznego modelu zarządzania zezwoleniami na czynne biobójcze substancje i produkty. W 2016 r. ukończy również opracowanie wytycznych dla przemysłu.

Co więcej ECHA opracowuje drugie pięcioletnie sprawozdanie dotyczące funkcjonowania rozporządzeń REACH i CLP. Będzie się ono skupiało na możliwych sposobach osiągnięcia większej efektywności i skuteczności ustawodawstwa w przyszłości.

Osobnym celem aktywności Europejskiej Agencji Chemikaliów jest czuwanie nad kwestią alternatywy dla badań prowadzonych na zwierzętach.

W tym zakresie ECHA promuje alternatywne metody badań i chce, by badania na zwierzętach były stosowane w przemyśle jedynie jako ostateczność. W ramach tego postulatu uwzględnia się m.in. udzielanie porad w zakresie nowych metod badań i oceny, które można stosować w okresie rejestracji z terminem w 2018 r. oraz aktualizację wytycznych o rozwiązania alternatywne dla badań na zwierzętach. W grę wchodzi również analizowanie wszystkich propozycji dotyczących badań ujętych w dokumentacjach rejestracyjnych, tak aby zagwarantować, że tworzone informacje są dostosowane do rzeczywistych potrzeb informacyjnych i że unika się niepotrzebnych badań na zwierzętach.


REACHprawoECHAEuro

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie