Artykuły - Przemysł kosmetyczny

Cel: sprzedaż polskich kosmetyków na cały świat

28.09.2017
Autor: Bank Zachodni WBK
Cel: sprzedaż polskich kosmetyków na cały świat

Rodzimy rynek kosmetyczny w coraz większym stopniu jest oparty na sprzedaży eksportowej. W 2016 r. jej wartość wyniosła 11,8 mld zł. Kosmetyki z Polski są kupowane w coraz dalszych zakątkach świata.

Rynek kosmetyków należy do największych i najbardziej perspektywicznych branż polskiego przemysłu lekkiego. Niemal 23 tys. zatrudnionych osób oraz 6,4 mld zł produkcji świadczą o znaczeniu tego sektora dla całej gospodarki. Nasz rynek jest szósty w Europie pod względem produkcji i konsumpcji, a obydwa te wskaźniki będą stabilnie rosły w najbliższych latach.

– Kosmetyki z Polski to wzorzec sektorowego sukcesu rynkowego. Branża jest bardzo różnorodna: mamy w kraju zakłady produkcyjne zagranicznych koncernów, ale to w żaden sposób nie powstrzymało ekspansji odważnie działającej na rynku grupy marek lokalnych, które Polki dziś po prostu kochają. Do tego dochodzą małe, sprytne startupy kosmetyczne, których jest coraz więcej i które umiejętnie wypełniają nisze, reagując np. na trend „eko” – mówi Renata Dutkiewicz, dyrektor sektorowy w Pionie Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Sektor kosmetyczny w Polsce potrafi do maksimum wykorzystać swoje mocne strony i szanse, które pojawiają się na horyzoncie. Po pierwsze, branża z sukcesem buduje na historycznych tradycjach, co pokazuje np. powrót na półki sklepowe marek stworzonych wiele lat temu i na pewien czas zapomnianych. Po drugie, doskonale współpracuje ze światem nauki, korzystając z silnej bazy naukowej i adaptując dla swoich potrzeb wiedzę i know-how specjalistów od receptur i technologii. Po trzecie, producenci potrafią reagować na trendy światowe i błyskawicznie dostarczyć na rynek ciekawe nowości, np. w tzw. kosmetykach kolorowych. Po czwarte, sektor jest doskonale zorganizowany jako całość, co widać choć- by w działaniach izb zrzeszających przedstawicieli branży. Ponadto firmy kosmetyczne bardzo chętnie inwestują, wykorzystując wszelkie możliwe opcje, w tym np. fundusze unijne. Co więcej, polskie spółki kosmetyczne nie mają żadnych kompleksów, prężnie działając na obcych rynkach i śmiało patrząc na kolejne.

Polscy producenci odpowiadają za 1/4 eksportu kosmetyków z Polski

W 2016 r. eksport z Polski wyniósł 11,79 mld zł, a import 9,04 mld zł. Oznacza to nadwyżkę w kwocie 2,75 mld zł. W odniesieniu do 2010 r. wartość eksportu wzrosła o 59,3%, importu – o 66,8%, a nadwyżka handlowa zwiększyła się o 38,4%. Kosmetyki stanowią 1,5% całej polskiej sprzedaży zagranicznej, co jest udziałem większym od udziału farmaceutyków, odzieży czy obuwia.

Za większość eksportu kosmetyków z Polski nadal odpowiadają zagraniczne koncerny, ale dynamika wzrostu sprzedaży zagranicznej i różnorodne portfolio produktowe jest w ogromnej mierze zasługą firm i marek polskich. Na razie krajowi producenci generują 25-30% całego eksportu kosmetyków z Polski, ale ten udział będzie rósł. Ekspansja zagraniczna to naturalna strategia rozwoju dla rodzimej branży kosmetycznej i w związku z tym bardzo pozytywnie należy oceniać fakt, że krajowi producenci coraz mocniej dywersyfikują swoje rynki zbytu. W ciągu ostatnich pięciu lat znacząco zmieniła się lista państw, będących głównymi odbiorcami kosmetyków z Polski.

Wyświetlono: 453

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej